пʼятниця, 9 січня 2015 р.

Інтегрований урок по темі «Класифікація білків»

Тема: Класифікація білків.
Мета:
 Сформувати уявлення про взаємозвязок будови , складу та властивостей білків;
 Ознайомити з класифікацією білків та її звязком з будовою та складом.
 Сприяти
формуванню елементів наукового світогляду, майбутньої профорієнтації та мотивації роботи учнів ;
 Розвивати вміння аналізувати, класифікувати, робити висновки; вміння працювати з додатковою літературою, медіазасобами;
 Формувати активу життєву компетентність учнів, бажання вчитися і творити .
Тип уроку: вивчення нового матеріалу. Інтегрований спецкурс біоорганічної хімії та молекулярної біології.
Форми роботи: «кущ асоціацій», лабораторний дослід, робота з опорними схемами, індивідуальна робота за компютером, перегляд відеофрагменту, презентація міні-проектів. Обладнання та реактиви: опорні схеми теми «Білок», інструктивна картка для лабораторного досліду, навчальний матеріал на компютері, творчі проекти, буклети по профорієнтації, чашки Петрі, епендорфи, піпетки, розчини курячого білка, витяжки з зерна та виру, 10% розчин натрій гідроксиду, 5% розчин купрум сульфату.
Епіграфи:
«Шлях до розвитку й, урешті решт, до щастя людини пролягає через її працю» Д.І.Менделеєв. «Наука штучно розчленована на дисципліни. Насправді ж це – єдина система знань і бачення світу.» М. Реймерс.
«Щасливий той, хто речей зрозуміти зуміє причину». Віргілій.

ХІД УРОКУ
І. Організаційний  етап. Доброго дня шановні учні та гості. «Шлях до розвитку й, урешті решт, до щастя людини пролягає через її працю» - це слова Д.І.Менделеєва. Працею вчений називав не будь яку роботу, а роботу усвідомлену, потрібну людям. Я буду щасливою побачити саме таку працю на сьогоднішньому нашому занятті. Хочу, що б ви були впевнені в собі та задоволені собою. Я бажаю вам лише успішної роботи і пропоную іі розпочати.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Праця, робота, навчання – це слова, які вам досить відомі. Мабуть ви не раз чули, як старші люди кажуть: «Вчися, дитино, знання за плечима не носять» . Чи погоджуєтеся ви з цим висловом? Для чого вам зараз потрібно вчитися? ( стати студентами)
ІІІ..Профорієнтація. Всі ви мрієте в ,недалекому майбутньому, стати студентами. А оскільки ви навчаєтеся на природничому профілі, то більшість з вас обере природничі вузиі обовязково зустрінеться там і з біологією і з хімією. Адже «Наука штучно розчленована на дисципліни. Насправді ж це – єдина система знань і бачення світу.» Тому сьогодні ми пропонуємо вам провести наше заняття незвичайно.Уявіть собі, що наша школа – природничий вуз, цей кабінет – біохімічна лабораторія, а ви – студенти – біохіміки та молекулярщики, і на найближчі 45 хвилин ви поринете у чарівний світ цієї лабораторії, де зможете себе спробувати і у якості дослідника, і теоретика, і зможете попрацювати з медіазасобами та презентувати свої знання. А для цього з вами будуть працювати : Корнієнко А.Є – викладач біоорганічної хімії, та Гудкова Н.П. – викладач молекулярної біології. Оскільки ви знаходитися в лабораторії – одягніть , будь ласка, білі халати, і приступимо до роботи!
4. «Чорний ящик». Шановні колеги! Нашій лабораторії доставлена «чорна скринька» . Давайте спробуємо відгадати, що там знаходиться. А для цього використаємо супроводжувальні листи – підказки, які надійшли разом з скринькою.
Підказка 1 «Якщо організм висушити, після чого він стає неживим тілом, то виявляється, що більше, ніж половина його сухої маси припадає на цю речовину»
Підказка 2. Тривалий час ця речовина здавалася ну просто уособленням життя й такою таємничною, що вчені до неї і підступитися боялися. Структура її стала по справжньому зрозумілою наприкінці 19 століття, зокрема завдяки дослідженням українського біохіміка І.Я. Горбачевського. В скриньці – куряче яйце, сир, зерно.
- Що обєднує всі ці речовини?
- Як довести, що вони білкової природи?
- Які кольорові реакції на білки ви знаєте?
5. Ситуаційна задача - Лабораторна робота. Пропонуємо вам провести лабораторні досліди і дійсно довести, що в склад цих продуктів входить білок. У вас на партах знаходяться розчини білка, сиру та зерна, а також лабораторне обладнання, реактиви та інструктивні картки для проведення дослідів. Зверніть увагу, ми з вами знаходимся в біохімічній лабораторії, тому і обладнання у нас не зовсім звичайне. Сьогодні ви маєте змогу попрацювати з справжнім біохімічним обладнанням: чашками Петрі, епіндорфами, піпетками…… і відчути незвичайність у такій роботі, та здобути навички роботи з нею. Користуючись інструктивними картками, дослідіть видані розчини, і зясуйте, чи містять вони білки.
- Які правила т.б. потрібно дотримуватися?
- На виконання роботи – 1 хв.
- Обговорення – 1 хв. -
Що доводить біуретова реакція?
- Яку групу визначає ксантопротеїнова реакція?
- Який висновок ви можете зробити?
6. «Кущ асоціацій» - тезаурас теми. Отже предметом нашого заняття є білки. Але ця тема не нова, ви вже знайомилися з нею на уроках біології та наших спецкурсах. З чим у вас асоціюється слово «БІЛОК»? Які характерні терміни ви вивчили на попередніх уроках ? Пропонуємо вам скласти «Кущ асоціацій», пригадавши головний тезаурас таеми «Білки».
7. Робота з блок-схемою теми. Вивчаючи тему білки, ми з вами працювали з опорною блок-схемою цієї теми. Давайте ще раз звернемся до неї і пригадаємо говловні питання теми:
1) Яку будову мають білки?
2) що таке первинна будова?
3) що таке вторинна будова? За рахунок яких звязків вона утворюється?
4) Що називають третинною будовою?
5) Чи всім білкам характерна четвертинна будова?
6) Яка головна фізико-хімічна властивість білків? Де цей процес відбувається.
7) Що таке денатурація, ренатурація, деструкція білків?
8) Як відрізнити за характером горіння речовину білкового і небілкового походження?
9) Що в нашій схемі вам ще не відомо? Отже темою нашого сьогоднішнього заняття повинна стати «Класифікація білків»
8. Гра- розминка: А для того щоб налаштуватись на роботу, давайте проведемо невеличку розминку. У дитинстві ми всі любили гратися у гру «Третій зайвий» Чи не втратили ви вміння аналізувати і класифікувати з часом, давайте перевіримо прямо зараз.
 Ложка, виделка, суп. Хто зайвий?
 Довгий, лінійний, круглий. Хто зайвий?
 Фермент, гормон, цукор. Хто зайвий?
   Навички аналізувати та класифікувати інформацію сьогодні стануть у пригоді вам при самостійній роботі з новим матеріалом.
9. Робота з новим матеріалом за компютером. Прочитайте та проаналізуйте інформацію по класифікації білків.Оскільки сучасне студенське життя неможливе без застосування інформаційних технологій, то цю інформацію ми пропонуємо вам знайти і опрацювати з допомогою компютера . Заповніть опорну карту- схему теми в графі «Класифікація» опрацьованою інформацією. На виконання роботи – 5 хв. Обговорення: 1.
За якими ознаками класифікують білки?
2. Чим відрізняються прості білки від складних?
3. Які білки бувають по складу? Чим вони відрізняються?
4. Як класифікують білки по функціям? Яка головна функція білків?
10 . Міні -проекти Готуючись до сьогоднішнього уроку ви отримали випереджувальні завдання - підготувати інформацію у вигляді міні-проектів про найбільш поширені представники білкі, які виконують різні функції в організмі. Надаємо слово вам, шановні студенти. (захист проектів).
11. Мультфільм.
12. Підбиття підсумків заняття. Підібємо підсумок нашої практики.
1. Як можна відрізнити речовину білкової природи від небілкової?
2. У чому причина утворення піни на поверхні мясних бульйонів, смажених мясних і рибних виробів?
3. Чому деякі тварини віддають перевагу протухлому сирому мясу перед свіжим?
4. Навіщо маринують м'ясо для шашлику?
5. Чому ми погано почуваємося коли холодно чи занадто спекотно?
13.Закінчення. Древнегрецький філософ Віргілій писав: «Щасливий той, хто речей зрозуміти зуміє причину». Природа, частиною якої є білки, оточує нас загадками і несподіванками. І намагання розгадати їх належить до найбільших радощів життя.
Человек рождается на свет.
Чтоб творить, дерзать – и не иначе,
Чтоб оставить в жизни добрий след
И решить все трудние задачи.
Человек рождается на свет…
  Для чого?... Шукайте свою відповідь. І якщо під час цих пошуків ваша праця принесе щось нове і відкриє щось незнанне, можете бути впевнені – ви щаслива людина, і ви знайшли своє призначення в житті!
14. Домашнє завдання. А для того, щоб бути готовим до наступних пошуків, ми пропонуємо вам попрацювати ще дома.
1. Реконструктивне завдання: провести повторний фізико-хімічний аналіз білків – повторити вивчений матеріал і оформити новий матеріал у зошити.
2. Дослідницький рівень – написати досьє на класифікацію білків, доповнивши їх прикладами найпоширеніших представників з написанням первинної структури молекули.

Додаток1  Це цікаво! Група американських радіоастрономів виявила у щільній хмарі міжзоряного газу й пилу поблизу центру галактики важливу цеглинку молекул білка—амі¬нокислоту гліцин, найпростішу з аміно¬кислот. Керівник групи Льюїс Снайдер з Іллінойського університету розповів про це відкриття на черговій конфе¬ренції Американського астрономіч¬ного товариства. Виявлення гліцину стало результатом трирічного спосте¬реження в діапазоні 85-115 МГц за допомогою великого багатоелементного радіотелескопа в Каліфорнії. Протягом останніх 20 років астрономи знайшли в космосі понад 100 різних молекул АК за їх радіовипромінюванням. Англійські астрофізики Ф. Хойл і Ч. Вікрамасінгх, давні прихильники теорії, за якою життя занесене на Землю з космосу, вважають, що цього відкриття треба було чекати і що неза¬баром у космічному просторі будуть знайдені інші амінокислоти, а також компоненти нуклеїнових кислот.

Додаток 2. Інструкція до виконання досліду «Біуретова реакція»
1. До 1 мл розчину білка долийте такий самий обєм 10% розчину натрій гідроксиду.
2. До суміші прилийте 2-3 краплі купрум(ІІ) сульфату.
3. Вміст пробірки струсіть та простежте зміну забарвлення. Зробіть висновок.

Немає коментарів:

Дописати коментар