вівторок, 16 грудня 2014 р.

Тиждень Хімії

Казка «В гостях у Хімії»
Мета: ознайомити молодших школярів з хімією, зацікавити предметом; вчити юних дослідників, хіміків основ експерименту; розвивати бажання самостійно розширювати рівень знань, вміння застосовувати знання в нестандартних ситуаціях, сприяти вихованню активної життєвої позиції в навчанні й житті.
Дійові особи: вчитель хімії, Баба Яга, Кощій Безсмертний, чарівниця «Хімія».
Учитель. Любі друзі! Через кілька років ви ознайомитесь із новим цікавим, предметом вивчення хімією. Дана наука допоможе відповісти на велику кількість невідомих, незрозумілих вам речей, явищ, допоможе визначити їх склад, властивості.
Сьогодні ми із вами побуваємо в казці і  завітаємо в гості  до доброї чарівниці Хімії. Вона живе у цікавому, загадковому палаці-хімічному кабінеті. Їй вірно служать і підкоряються понад 111 слуг, які здійснюють для неї безліч дивовижних реакцій, дослідів.
Хімія. Добрий день діти! Я наука зараз для вас не зрозуміла. Але після сьогоднішньої нашої зустрічі надіюсь ви мною зацікавитесь, і часто будите відвідувати переглядаючи шкільний підручник.
 У вашому світі ви спілкуєтесь чудовою мовою,  що має 33 літери, із яких ви складаєте слова, речення, пісні, вірші, так і в моєму царстві є своя мова, яка складається із 111 хімічних символів, елементів. (Демонстрація періодичної системи). Об’єднуючись між собою  утворюють понад 20 000 000 різних речовин, що оточують вас у повсякденному житті.
Учитель. Так вірно! Скажіть, діти, а які речовини ви використовуєте у своєму житті? (Бесіда з учнями)
Всі речовини, які нас оточують, складаються з хімічних елементів. З'єднуючись між собою, вони утворюють кілька мільйонів різних речовин. Кожна речовина вивчена і має свою назву. Речо­вини можуть буди подібні, але кожна з них має свої специфічні властивості і ознаки. Знати влас­тивості речовин необхідно для того, щоб знайти їм застосування і правильно з ними поводитись, щоб впізнавати і розрізняти їх.
Але не тільки речовини на нашій планеті, а й увесь Всесвіт до найвіддаленіших зірок, світло від яких іде до нас мільйони років, складаються з тих же елементів, які відкривались один за одним.
На уроках хімії ви дізнаєтесь багато цікавого про хімічні елементи та оточуючий нас світ.
     Хімія. Я добра чарівниця Хімія. Дуже давно, багато років тому,    розкри­ла людям свої таємниці найрізноманітніших перетворень, якими вони користуються і сьогодні. Я навчила їх запалювати вогонь, виготовляти одежу, добувати метали з руд, перетворювати соду, вапняк і пісок на дзвінке кольорове скло, виготовля­ти мило, шампунь, пральний порошок, фарби, ліки, добрива і ще багато різних речей, без яких людина сьогодні не може обійтися. Поглянь навколо себе - ти побачиш, що в кожній речі присутня я. ( Демонстрація слайдів «Речовини в природі» ).
 Але, діти ви знаєте, що майже в кожному царстві є лиходії, які роблять багато неприємних справ, заважають жити добрим, чесним мешканцям мого царства.                                                                                                                                   
   Учитель. Що це за музика? Ви чуєте?
(До класу заходить Баба Яга в темних окулярах,модно одягнена, з музикою.)
 Баба Яга. Привіт!!! Так куди ж це я потрапила, реактиви, хімічний посуд, таблиця  незрозумілих букв, невже я в царстві Хімії. Отакої, давно я тут була. Гарний сюрприз зробив Кощій Безсмертний, побешкетуємо ми тут залюбки. Щось він запізнюється, обіцяв вчасно прийти.
(Чути гуркіт). Ой. шумить і гуде,  мабуть, милий їде…
(З’являється Кощій Безсмертний на роликових  ковзанах з цепами на шиї.)
Баба Яга. З’явився, не запилився! Що це ти за лихо на ноги одягнув? Голосно так ревуть, викажуть нас тут, зніми швиденько.
 Кощій Безсмертний . Так, так я зараз.
(Поки знімає ролики, Баба Яга співає.)
 Баба Яга. Я сьогодні довго наряджалась:
До тебе, милий на  гульки збиралась.
На мені туфлі «Bonprix» офігені.
Із секунд-хенду міні юбку  одягнула.
Пригадаєм Кощіє роки минулі!  
(Танцює з Кощієм Безсмертним танець)
Кощій Безсмертний. Ой Бабо, закрутила ти мені голову, що я й забув, чого сюди приїхав.
Баба Яга. Як це навіщо. Подивись, тут знаходиться  улюблені наші смачненькі діти, як їх багато. Стіл великий, з якимось баночками, пробірочками, незрозумілими рідинами. Почаклуємо! Добре оторвемся!
Хімія. Ви знову завітали у моє царство, від вас лише одні неприємності.
Хімічні елементи, речовини мене не слухають, починають вибухати, учні прогулюють уроки. Я вас не запрошувала.
Кощій Безсмертний. А нас не запрошують, ми самі приходимо, полюбляємо цікаві великі масовки.
Баба Яга. Невже зараз, щоб ходити до школи потрібні запрошення? Ще мені новина.
Учитель. Добрий день, шановні Баба Яга,  Кощіє Безсмертний! Ви слів не перекручуйте. Ми вас не запрошували, але дозволимо залишитися, лише при одній умові, що ви нам будите допомагати, а не заважати.
Баба Яга. Згодні, згодні! (Повертається до Кощія Безсмертного) А там видно буде.
Учитель. Ну от і домовилися. Як ви вже зрозуміли ми в гостях у чарівниці Хімії, яка погодилась показати нам цікаві досліди, явища.
Баба Яга. А я знаю, щоб бути здоровою і завжди молодою такою як я, потрібно пити кожний день молоко. У своїх 350 років роблю це кожний день.
Кощій Безсмертний. Що? Тиж казала, що тобі лише 300 років.
Баба Яга. Цить, не галасуй, а то ще почують усі, 50 років туди, 50 років сюди, це несуттєво.
(Звертається до чарівниці Хімії) Пригости мене молочком, я сьогодні буду чемною.
Кощій Безсмертний. А мене винцем , я його полюбляю!
Хімія. Добре, ви в гостях, а гостям відмовляти не можна.
Дослід «Молоко з води»
До розчину кальцій хлориду доливається розчин натрій карбо­нату, утворюється білий осад кальцій карбонату.
Дослід «Вино з води»
До розчину натрій гідроксиду додається кілька крапель фенолфталеїну.
Баба Яга. Ой, про дітей забули. Їх спрага мабуть дістала, дивлячи як ми пригощаємось смачними речовинами.
Кощій Безсмертний. Я вмію робити із звичайної води мінеральну воду. Дозвольте мені це зробити. ( звертається до Хімії)
Дослід «Газована вода»
До порошку питної соди доливається розчин хлоридної кислоти.
Хімія. Так. Молодець Кощіє Безсмертний, добре вивчив мої правила, закони. Допоможи мені із Бабою Ягою і пригощу ще напоями як «Тархун», «Фанта»,  «Кока-кола».
( В руки Бабі Ягі дають пробірки  на дні яких речовини)
Баба Яга. Ви справді сподіваєтесь переконати нас, що із цього сміття можуть утворитися смачні напої? Напевно, щось переплутали.
 Дослід «Тархун»
 До порошку купрум(ІІ) гідро­ксиду доливається хлоридна кис­лота. Чорний порошок бурхливо реагує на очах глядачів. Із темної рідини утворюється «Тархун» зе­леного кольору.
Дослід «Фанта»
До невеликої кількості хром(УІ) оксиду доливається роз­чин хлоридної кислоти, утво­рюється рідина оранжевого ко­льору.
Дослід «Кока-кола з води»
 На дно пробірки налито неве­лику кількість ферум(ІІІ) хлориду, додається розчин лугу, в пробірці утворюється рідина, схожа на «Кока-колу»  
Кощій Безсмертний.  А ще в мене є чарівний камінець, який не  лише  не тоне у воді, а й загоряється у ній, зараз вам це покажу.
Дослід  «Вода запалює»
У прозорий скляний кристалізатор з водою обережно кидається кусочок завбільшки з горошину металічного калію. Взаємодіючи з водою, калій спалахує і згоряє фіолетовим полум’ям.
Учитель. Ати, Бабо Яга, які бали мала їз хімії в школі?
(До дітей- перевіримо разом.)

Баба Яга. Та я вже й не пам'я­таю, коли це було...Перед вивченням хімії обов’язковим було знати правила техніки безпеки. Інакше не допускали до хімічного кабінету, я їх вивчила назубок, на відміну від деяких навіть зараз їх можу розказати.
Виконуйте тільки ті хімічні досліди, які погоджено з вчителем, і то під його наглядом.
Уважно читайте етикетку на по­судині з тією речовиною, яку бе­рете для досліду, пам'ятаючи, що недостатня обізнаність із власти­востями речовини, з якими про­водиться робота, може спричи­нити нещасний випадок.
Посудину, з якої взяли реактив, одразу закрийте корком і постав­те на місце.
Насипайте та нали­вайте реактиви над столом і лише в тих кількостях, що вказані в інструкції.
Відкри­ваючи корок, не кладіть її на ла­бораторний стіл боком, а постав­те.
 Нюхайте всі речовини з обережністю, не нахиляйтесь над посудиною і не вдихайте на повні груди, а спрямовуйте до себе пару чи газ рухами руки.
Бути особливо обережними під час роботи з кислотами, лугами-вони їдкі, викликають опіки шкіри. Якщо розчини їх потрапили на шкіру, негайно змити великою кількістю води.
Щоб уникнути перегрівання пробірки, ніколи не нагрівай її лише  знизу, а рівномірно прогрій її  всю.
За­бороняється (демонструє слайди):
1.    Класти свої сніданки на ла­бораторні столи і їсти в хімічному кабінеті. Пробувати хімічні речо­вини на смак.
2.    Брати речовини руками.
3.    Залишати відкритими склян­ки та банки з реактивами.
4.    Заглядати в посуд, в якому нагріваються реактиви, нахиляти­ся над посудиною, в яку нали­вається будь-яка рідина, бо не­помітні бризки можуть потрапити в очі.
5.Виливати та висипати за­лишки реактивів в склянки та банки, з яких їх взяли. Само­стійно зливати та змішувати, реак­тиви.
6.      Міняти корки та етикетки від різних банок та склянок.
7. Залишати неприбраними розсипані або розмішані реакти­ви.
8.    Не вживати їжу в хімічному кабінеті.
Учитель. Молодець. Правила техніки безпеки знаєш на 12 балів. Мабуть була хорошою ученицею.
Баба Яга. Звісно. Навчилася добре чаклувати.
Хімія. Може ти нам деякі досліди продемонструєш, навчиш дітей. Адже сьогодні ти поводишся дуже гарно.

Баба Яга. Я сумую за школою. З радістю і зараз би ходила, навчала б ваших учнів, бо вони зовсім від рук відбилися: уроки не прогулюють, домашні завдання виконують. Доведеться поділитися секретами: якщо не дійшли до школи, то скажіть, що злякалися гримучої змії.
 Дослід «Гримуча змія»                                  
На металеву пластинку наси­пають конусом купку річкового піску, политого спиртом. В піс­ку роблять ямку і поміщають у неї 2 г соди і 13 г цукрової пуд­ри. Потім суміш змішують і під­палюють.
Дослід «Триголові змії»
Кладемо на підставку сухе пальне, а зверху - таблетки сухого кальцію глюконату в три стовпчики по 9 таблеток. Підпалюємо сухе пальне. Спостерігаємо реакцію розкладу.
Кощій Безсмертний. Оце так бабунька, оце так чаклунка!
Баба Яга. Це тільки квіточки, я ще нетаке вмію, навіть во­дою можу полум'я запалити.
Дослід «Запалення речовини від краплини рідини»
На суміш бертолетової солі й сахарози, насипаної невеличкою гіркою, крапають краплю концен­трованої сульфатної кислоти. Суміш загоряється.
Кошій Безсмертний. Мабуть, бабонько, відмінницею з хімії була. Такі чудеса нам демон­струєш! Дозволь я тобі квіти пода­рую (дарує ромашки), але вони не звичайні, а чарівні: якщо їх змочи­ти водою і промовити магічні сло­ва, вони змінять своє забарвлен­ня. Хімія — цікава наука.
Дослід «Перетворення квітів»
Для досліду беруть білі штучні квіти зроблені із фільтрувального паперу: одні змочують роз­чином фенолфталеїну, інші-роз­чином ферум(ІІІ) хлориду і вису­шують. Першу змочують розчином лугу — вона стає рожевою, другу розчином амоній роданіду — червоніє, третю розчином жовтої кровяної солі – синіє.
(Дарує квіти Бабі Язі.)
Баба Яга. Кощіє, ти не лише знаєш хімію, а ще є джентльменом. Дякую за квіти. Настав час нам повертатися, весело, цікаво з вами було, доброзичливо нас прийняли. Помандрує в іншу школу, там ще трохи почаклуємо. Допобачення!
Кошій Безсмертний. Ой Бабусю, як ти гарно все сказала, залишимо їм настанови.
(Зачитують вірші)
     Важко навіть уявити,
     Як без хімії прожити.
     Чистить, миє і годує
     Живить, травить і лікує.
     Посуд, меблі і тканини —
     Це хімічні речовини.
     І повітря, і вода —
     Взагалі природа вся!
          Хімію вивчай охоче —
          І в халепу ти не вскочиш.
           Будеш знать про неї все —
           Вона користь принесе.
Хімія. Проведемо наших гостей Феєрично.
Дослід «Феєрверк»
Для досліду використовують калій пер­манганат. Візьміть невелику кількість цієї речовини й подріб­ніть її на аркуші паперу яким-небудь твердим предметом так, щоб вийшов дрібний порошок. Потім подрібніть на порошок таку саму кількість деревного вугілля. Ретельно перемішайте ці порошки, додавши до них порошок заліза. Висипте суміш у металевий ков­пачок (або наперсток) і внесіть його за допомогою дроту в полум'я. Коли ковпачок нагріється, маса розжариться й почне «викидати» красивий дощ іскор.
Учитель. Подякуємо Хімії за чудову подорож по її царству.
Дана наука  вчить нас тво­рити, передбачати, досліджувати, але вивчати її слід уміло, щоб не на­шкодити собі й довкіллю.
    Хімію любіть, вивчайте та поважайте,
     Як матінку свою.
     Без неї нам не їсти і не спати,
     Не вмитись і не одягатись,
     Не їздити і не кататись
     Та навіть не погратись, —
     Це треба добре пам'ятати, —
     Бо все, куди не подивися у житті
     Без хімії, як і без мами, ніяк не обійтися.
     Ніде вам не пройти без формул і рівнянь,
     І без завдань та міцних хімічних знань.
Хімія. Ви, діти, побачили невеличку частину цікавих дослідів у моєму царстві, а для того,щоб більше пізнати таємниць, розуміти хімічні явища,  вміти правильно використовувати речовини, потрібно вчитись добре і не прогулювати уроки.
До зустрічі у 7 класі.

Велике прання                                     
Учнівська конференція
(Для учнів 10 – 11 класів.)
Конференція проходить у вигляді круглого столу, у два етапи. Теоретичного - учні заздалегідь утримують завдання об’єднуючись у кілька груп спеціалістів: історики, науковці, лікарі, екологи. (Виступи супроводжуються презентаціями). 
Практичного – вибавлення плям із тканин.
Учитель.                                                                                       
І юлило, і милило,
І кусало як оса.
Миєм, миєм трубочиста
Чисто, чисто, чисто, чисто!
Буде, буде трубочист
Чистий, чистий,
 Чистий, чистий.
Усім вам добре відомий цей уривок з казки Корнія Чуковського «Мийдодір». Ми з ди­тинства знаємо, що чистота — це запорука здоров'я. А дося­гається вона за допомогою води, мила і мийних засобів. Тема нашої конференції «Велике прання» сьогодні ми розглянемо історію розвитку мийних засобів, зясуємо їх вплив на навколишнє середовище та організм людини. Проведемо практичну частину  вибавлення блям із тканин без використання мийних засобів,що допоможе наглядно продемонструвати, як цей вплив можна хоч трохи зменшити.
1-й історик. Коли й де з'явилося мистецтво варити мило — ніхто не знає. У багатьох народів світу існує вираз «посипати голову попелом». У старі часи був такий звичай: у дні жалоби й горя на голову сипали золу, а у дні свята волосся змащували жи­ром. Якщо зола й жир змішувалися (були дні, коли горе й радість існува­ли водночас), то утворювалася шкірка непривабливого вигляду. І, напевно, люди помітили, що таке волосся ми­ється у воді краще, ніж звичайно. Піз­ніше таку миючу суміш жиру й золи почали ви­готовляти в горщику та кип'ятити. Так було одержано перше мило. А було це близько 2 тисяч років тому.
2-й історик. Найдавніша письмова згадка про мило в європейських кра­їнах зустрічається в римського пись­менника та вченого Плінія Старшого (23-79 рр. н. е.). У трактаті «Природ­нича історія», що, по суті, був ен­циклопедією природничо-наукових знань античності, Пліній писав про способи приготування мила шляхом омилення жирів. Мало того, він писав про тверде та м'яке мило, яке одержу­ють в результаті використання соди (На2С03) і поташу (К2С03) від­повідно. Раніше для прання одягу використовували луг, який одержу­вали, обробляючи золу водою. Це було до тих часів, як стало відомо, що зола, одержана шляхом спалю­вання палива рослинного походжен­ня, містить поташ. Про мило згадує у своїх трактатах і німецький лікар Гален, який жив у II ст. н. е. А от Іза­белла Кастильська, яка наприкінці XV ст. стала королевою Іспанії, уві­йшла в історію завдяки своїй відвер­тості: вона зізналася, що за все життя милася лише двічі — коли народила­ся й напередодні весілля.
Не кращими були справи й два сто­ліття тому: поки постарілі «три муш­кетери» з ириводу й без нього оголяли свою зброю за короля, Людовік XIV, який почувався серед знаті неком- фортно, підписав едикт, яким зобов'я­зував усіх відвідувачів палацу вико­ристовувати міцні парфуми, щоб їх аромат заглушав неприємні запахи брудних тіл та одягу.
3-й історик. Розвитку миловаріння сприяла наявність сировинних дже­рел. Наприклад, марсельська мило­варна промисловість, відома з епохи раннього Середньовіччя, користувала­ся оливковою олією та содою. Олив­кову олію одержували простим холодним пресуванням плодів оливкових дерев. Олія, одержана після перших двох пресувань, використовувалася для харчових цілей, а після третьої — для переробки на мило. Марсельське мило було важливим товаром торгівлі вже у IX столітті. Воно поступилося своїм місцем у міжнародній торгівлі венеціанському милу лише наприкін­ці середніх віків (XIYст.). Крім Фран­ції, миловаріння в Європі розвивалося в Італії, Греції, Іспанії, на Кіпрі, тоб­то в районах, де ростуть оливкові де­рева. Перші німецькі миловарні були засновані в XIV столітті.
4-й історик. Незважаючи нате що наприкінці епохи Середньовіч­чя в різних районах існувала досить розвинена миловарна промисловість, хімічна суть процесів, звичайно, була незрозумілою.
Лише на рубежі XVIII та XIX століть було виявлено хімічну природу жи­рів і внесено ясність у реакцію їх оми­лення, У 1779 році шведський хімік Шеєле показав, що під час взаємодії оливкової олії з оксидом Плюмбуму та водою утворюється солодка й роз­чинна у воді речовина. Вирішальний крок на шляху вивчення хімічної при­роди жирів зробив французький хі­мік Шеврель. Він відкрив стеарино­ву, пальмітинову та олеїнову кислоти як продукти розкладу жирів внаслідок їх омилення водою та лугами. Солод­ку речовину, одержану Шеєле, Шев­рель назвав гліцерином. Цим ученим ми зобов'язані відкриттям, що мило може бути одержане з найрізноманітніших жирів, а вчений Леблан розробив порівняно простий і дешевий спосіб виробництва каустичної соди, необхідної для виготовлення з цих жирів мила.
Цікавим є і той факт, що мило і мийні засоби не обов'язково зроблені люди­ною. Так, в Америці й Азії рос­те мильне дерево сімейства са- понієвих. У м'якоті його плодів міститься сапонін, во­дяну витяжку якого викорис­товують для прання тканини. Створено рецептуру прально­го порошку, до складу якого входить добутий методом ген­ної інженерії фермент ліпаза, здатний розщеплювати жири.
5-й історик. Перший синтетичний мийний засіб зявився тільки в 1916р. Винахід німецького хіміка Фріца Понтера призначався тільки для про­мислового використання. По­бутові синтетичні мийні засо­би, більш-менш не шкідливі для рук, стали випускати лише в 1933 р. Відтоді розроб­лено низку синтетичних мий­них засобів вузького призна­чення, а їх виробництво стало важливою галуззю хімічної промисловості.
Перший синтетичний миючий засіб у нашій країні з'явився в 1953 році. Це був порошок «Новость», що міс­тив жир кашалота. Переваги синте­тичних миючих засобів полягають утому, що на їх виробництво не ви­трачаються харчові й технічні жири. Одна тонна синтетичних миючих засобів зберігає рослинну олію масою 750кг.

Лікар: Значення мила і мийних засобів велике. Відо­мо, що на 1 см2 шкіри здорової людини міститься від 100 тис. до 1 млн мікроорганізмів. Шкіра виділяє особливі за­хисні речовини, що руйнують білки бактерій. Під час за­бруднення різко знижується виділення цих речовин. Миття видаляє зі шкіри до 1,5 млрд мікробів. Тому шкіру й одяг потрібно тримати в чистоті. Також відомо що мила і СМЗ мають лужне середовище, яке негативно впливає на шкіру.
Ми знаємо, що існує чотири типи шкіри: суха, нормальна, комбінова­на, жирна. Для сухої і нор­мальної шкіри краще викорис­товувати мило з нейтральним середовищем, а для жирної — слабколужної. Знаючи свій тип шкіри, можна правильно підібрати мило. Враховуючи лужність СМЗ, під час їх ви­користання, особливо у разі чутливої шкіри, краще вико­ристовувати гумові рукавич­ки.
Учитель: 3 чим же пов'я­зана така дія мила? У цьому нам допоможе розібратися наукова група, що розповість про будову і мийну дію мила і СМЗ.
1-й науковець .Мило — це на­трієва чи калієва сіль вищих карбонових кислот (ВКК):
Мило добувають при оми­ленні жирів. Отже, основне джерело для добування мила — це жири.
СМЗ виготовляють на ос­нові натрієвих солей моноестерів сульфатної кислоти і ви­щих спиртів.
У чому полягає мийна дія мила і СМЗ. Як відомо, молекули води утримуються разом завдяки силам притя­гання. Через це вода не змочує бруд. Мийні засоби містять поверхнево-активні речови­ни, що зменшують сили по­верхневого натягу. Молекула мила містить полярні й непо­лярні частини й орієнтується, відповідно, неполярною час­тиною на бруд, а полярною — на молекули води. Неполярні фрагменти утворюють міцні плівки навколо переведених у мийний розчин частинок бру­ду. У процесі прання в мийний розчин потрапляє також ве­лика кількість повітря. Пу­хирці повітря, що містяться у мильній піні, прагнуть сплив­ти нагору. Зіштовхуючись, вони утворюють піну, яка сприяє механічному видален­ню бруду. Утворена в мильному розчині піна полегшує утримання бруду, що прилипає до поверхні тоненьких мильних плівок, які оточують повітряні бульбашки.
Таким чином, мийна дія мила і СМЗ зумов­лена наявністю поверхнево- активних речовин, і чим більше піниться мийний засіб, тим краще видаляється бруд із забрудненої поверхні.
Отже, більшість із синтетичних ми­ючих засобів однаково добре миють як у м'якій, так і у твердій воді. Деякі придатні навіть для прання в морській воді. Синтетичні миючі засоби діють не лише в гарячій воді, як це харак­терно для господарського мила, але й у воді порівняно низьких темнератур, що важливо для прання тканин зі штучних волокон. Нарешті, кон­центрація СМЗ навіть у м'якій воді може бути значно нижчою, ніж мила, одержаного із жирів.
Учитель. Оскільки основою мийної дії дії мила і СМЗ є здатність утворювати піну, то виникає запитання: що краще піниться – мило чи СМЗ, і чому?
2-й науковець. Демонстрація  досліду «Порівняння власти­востей мила та синтетичних засо­бів». У дві пробірки наливаємо тверду воду об'ємом 3-4 мл. У першу про­бірку додаємо по краплинах розчин мила, а в другу — розчин прального порошку. Вміст пробірок сгрушуємо. Спостерігаємо швидке утворен­ня стійкої піни в пробірці з розчином порошку, якого витрачається менше, ніж розчину мила.
Висновок: мила — солі вищих кар­бонових кислот.
Синтетичні миючі засоби — солі кис­лих естерів вищих спиртів і сульфат­ної кислоти.
Які ж головні якості туалетного мила?
Головні якості — це:
1) здатність добре розчинятися й утворювати піну в холодній воді;
2)  пластичність у процесі виробни­цтва (а не крихкість);
3)  здатність тривалий час зберігати миючу дію;
4) бути стійкими до дії зовнішнього середовища.                              
Вищі сорти туалетного мила виготов­ляються виключно з високоякісних натуральних жирів: 60—65 % ялови­чого жиру, 15-20 % — свинячого та 15-20 % — кокосової олії. Мило найде­шевших масових сортів виготовляєть­ся із сировиии, в якій значна частина тваринних жирів замінена саломасами, а кокосова олія — композицією синтетичних жирних кислот.
Виробництво мила потребує великої витрати жирів. Але жири — цінний продукт харчування. Тому сьогод­ні мило виготовляють переважно на основі синтетичних кислот.
Дешеве ж мило зовсім не означає, що воно погане. Скоріше, його можна на­звати менш довговічним: підчас гід­рогенізації рідких жирів в основному утворюється тверда стеаринова кис­лота й залишається без змін ненасичена олеїнова кислота. Тому одержане мило відрізняється крихкістю та під­вищеною «водобоязню» — у вологій атмосфері воно розбухає та вкрива­ється слизом.
Сучасні синтетичні ми­ючі засоби задовольняють потреби навіть найвимогливішої пралі:
1) мають широкий спектр дії;
      2) не залежать від твердості води;
     3) мийна дія порівняно з милом у два-чотири рази вища;
     4) використовується за порівнянно високих температур води
      5) собівартість порівнянню з милом у 2,5 раза нижча.
Учитель. Але всі вони мають не долік-не руйнуються в процесі використання та забруднюють навколишнє середовище.
Що із цього приводу скажуть екологи?
1 – й еколог. СМЗ пророкували велике майбутнє. Але останнім часом вони привертають до себе увагу в усіх кра­їнах світу з іншої причини — у зв'яз­ку із забрудненням ними навколиш­нього середовища. Виявилося, що СМЗ не розкладаються мікроорганізмами водойм. Вони виносяться зі стічними водами в річки, вкривають воду піною, у результаті чого гине риба та мікроорганізми. На більшість нижчих організмів (планктон, водо­рості) СМЗ виявляють токсичну та дезинфікуючу дію.
Щоб очистити стічні води від СМЗ, їх піддають тривалому біологічному й хімічному розкладу. Але ця пробле­ма до кінця ще нерозв'язана. Створю­ючи СМЗ, намагаються забезпечити їх біорозклад — знищення в приро­ді деякими видами мікроорганізмів. Це головна вимога до СМЗ, що ви­робляються в нашій країні.
2 – еколог. Мийна ефективність більшості ПАР посилюється в лужному середовищі і за присутності різних  електролітів: сульфати, карбонати, поліфосфати тощо. Саме поліфосфати у складі синтетичних мийних засобів стають причиною евтрофікації водойм, до яких потрапляють стічні води.
Обмежити використання мийних засобів, які містять фосфати, вимагають екологи. За їхніми даними, концентрація фосфатів у стічній воді зросла за останні 15 років утричі.
А очисні споруди в Україні будували ще в середині минулого століття. Вони не розраховані на очищення забруднень із такими концентраціями. Зрештою, фосфати потрапляють до Дніпра та інших річок, звідки п’ють воду українські міста.
Із мийних засобів фосфати потрапляють зі стічними водами до річок. І потім стають добривом для синьо-зелених водоростей, підживлюючи їхнє цвітіння.
Наприклад, один грам хімічних сполук із пральних порошків викликає зростання 5–10 кілограмів водоростей. Водорості, розкладаючись, виділяють аміак, метан, сірководень у великих кількостях. Ці речовини знищують все живе у воді.
Шкода навколишньому середовищу від використання мийних засобів із фосфатом завдається колосальна,
кожен із нас практично щодня користується різноманітними мийними засобами. Зазвичай ми не замислюємося, з чого вони зроблені і куди потрапляють після використання. Ми звикли, що кожен засіб, який з’являється у вільному продажі, безпечний і може використовуватися без застережень. На жаль, це не так. Велика кількість мийних засобів, у першу чергу це стосується пральних порошків, є хімікатами, які з потраплянням у воду є просто катастрофічними для нашого довкілля».
У державах ЄС від використання мийних засобів із фосфатами відмовилися ще 10 років тому,
а в Україні таку продукцію активно імпортують. І споживачі активно її використовують, не замислюючись про наслідки: «Наприкінці минулого століття було встановлено негативний вплив цих речовин, їх було вилучено зі складу пральних порошків у країнах Європи. Незважаючи на це, в Україні, в країнах СНД фосфатні порошки ще досить широко представлені на полицях магазинів. Усім треба розуміти, що жоден мийний засіб не вдається змити з поверхні посуду або виполоскати з тканини повністю. Тому через нашу шкіру, яка є третьою ниркою, через продукти харчування хімікати потрапляють в організм. Вони можуть викликати порушення в роботі печінки, нирок, скелетних м’язів, що в свою чергу призводить до тяжких отруєнь та порушення процесу обміну речовин».
Синтетичні поверхнево активні речовини сприяють відділенню бруду від забрудненої поверхні. Вони не руйнуються протягом років, і плівка, яка огортає частинки бруду та забирає їх, залишається на посуді або тканині. Вони негативно впливають на навколишнє середовище, а також можуть викликати алергію.
Учитель.  У ході нашої конференції ми дізналися про історію виникнення мила та порощків, зясували їх вплив на навколишнє середовище, та організм людини. І щоб хоч трішки зменшити цей вплив, спробуємо вибавляти плями із одягу без використання мийних засобів.
Перейдемо до практичної частини. (Працюючи в групах за круглими столами учні вибавляють плями із клаптиків тканин за інструкціями, що їм надані. Під час роботи, коли потрібний певний час для обробки плями, зачитують інші поради.)

Загальні правила при виведенні плям будь-якого походження

Використовуючи той чи інший розчинник, важливо запам'ятати, що: 
• Спирти і кислоти руйнують деякі фарби. 
• Ацетон і оцтова кислота руйнують тканини з ацетатного шовку. 
• Хлорне вапно руйнують бавовняні тканини. 
• Луги і відбілюючі речовини застосовуються тільки для обробки білих тканин. 
• Перед обробкою плями, обов'язково ретельно вичистити річ від пилу. 
• Перед обробкою плям перевіряти стійкість забарвлення - обов'язково. Можна скористатися клаптиком, пришитим до речі. А якщо він зрізаний і втрачений - на прихованій деталі. 
• Обробляти пляму треба у напрямку від країв до середини. 
• До плямі підкладають з вивороту чисту білу ганчірку, складену в кілька шарів. 
• Щоб не з'явилися розлучення і ореол, тканина навколо плями треба змочити водою, бензином або присипати тальком, крохмалем. 
• виведення плям на невеликі плями зручно наносити піпеткою або дерев'яною паличкою. При чищенні користуються ватою, тканиною, жорсткої пензлем або щіткою. 
Група І
Плями від кави і чаю 
 У нас і справді п'ють багато чаю, "ганяють чаї". Але де п'ється, там і ллється ... А плями від чаю на скатертини, серветки або посудному рушник приводять у відчай будь-яку господарку. Спробуй-но їх відіпрати! Суть справи в тому, що в чаї міститься танін - речовина з дубильними властивостями. Через нього чайні плями особливо міцно закріплюються на тканині. Зазвичай від цього страждає столову білизну.
 Але можна вивести чайні плями без прання. Для цього білу бавовняну або льняну скатертину обробляють губкою, змоченою нашатирним спиртом, змиваючи сліди чаю на підкладену заздалегідь м'яку тканину або папір, а потім змочують очищене місце 10%-м водним розчином лимонної кислоти. Через 10 - 15 хвилин лимонну кислоту змивають водою. (Для виконання.)
 Пляма від чаю на кольорової тканини обробляють так само, але замість нашатирного спирту беруть 10%-й водний розчин бури, а лимонну кислоту готують більш розбавлену (5%-ю), причому з добавкою кухонної солі, щоб закріпити барвник тканини. Відразу ж після цієї обробки промивають тканину холодною водою. 
 Шерстяні і шовкові тканини з чайними плямами обробляють тампоном, просоченим теплим гліцерином; через 10 - 15 хвилин поверхню тканини промивають теплою водою і промакивать сухим рушником. 
 Нарешті, пляма від чаю можна видалити, замочивши тканину в розчині, що містить одну чайну ложку щавлевої кислоти і дві чайних ложки лимонної кислоти на склянку води. 
Плями від какао та шоколаду 
 Свіжа пляма посипати сіллю і змочити водою. Випрати. 
 Опрацювати теплим 1,5-процентним розчином нашатирного спирту. 
 Зі світло забарвлених вовняних і шовкових тканин плями змочують злегка підігрітим гліцерином. Через 15 хвилин промити теплою водою. 
 Опрацювати розчином оцту й спирту (1:1). 
(Для виконання.)
ГрупаІІ
Плями від ручок 
 Змочити ватний тампон в спирті і злегка постукувати по плямі, а потім річ
​​випрати. Можна взяти суміш (1:1) винного спирту і нашатирного спирту. Свіже чорнильна пляма натерти соком лимона або лимонною кислотою. Випрати. (Для виконання.)
 Чорнильні плями виводять сумішшю нашатирного спирту і питної соди (чайна ложка соди на склянку нашатирного спирту); 
(Для виконаня.)
- лимонним соком або лимонною кислотою, щавлевою кислотою (лимонна і щавлева кислоти при взаємодії з солями заліза, що входять до складу чорнила, утворюють дуже міцні безбарвні комплекси, добре розчинні у воді); • з білих тканин сумішшю перекису водню з нашатирним спиртом; 
- з кольорових тканин сумішшю гліцерину і етилового спирту; 
- з будь-яких тканин кисляком (містить молочну кислоту, яка утворює міцні комплекси з барвниками чорнила). Після обробки виріб треба ретельно відіпрати і прополоскати; 
- з шкіряних речей теплим молоком; 
- з килимів теплим молоком, лимонним соком, міцним (столова ложка на склянку води) розчином лимонної кислоти, 30%-й оцтової кислотою. Наносять всі ці очищають розчини щіткою, а потім змивають тампоном, рясно змоченим водою; 
- з клейонки іноді вдається змити чорнильна пляма ватним тампоном, змоченим етиловим спиртом або одеколоном. 
 Проте найкраще відчищати чорнильна пляма з клейонки голівкою сірника. До складу сірникової голівки, крім "хімічних" компонентів запальної суміші (сірки, свинцевого сурику, бертолетової солі), входить скляний порошок тонкий абразивний матеріал. Тому сірник може служити мініатюрних "напилком", який добре видаляє пляма зі змоченою водою поверхні. Корисно після такого чищення змастити клейонку крапелькою рослинного масла: воно відновить блиск і створить захисну плівку. 
• Плями від пасти для кулькової ручки обробляють тампоном, змоченим сумішшю рівних обсягів ацетону і етилового спирту. 
Плями від жувальної гумки лейкопластиру 
 Річ покласти в пакет і помістити в морозильну камеру холодильника. Через годину можна зняти залишки тупим ножем (дуже обережно, щоб потім не довелося займатися художньою Штопко). Помістити на паперовий рушник і протерти з вивороту ватою, змоченою в бензині, спирті або ацетоні. А тепер - в прання. 
Плями від губної помади 
Помістити тканину плямою на паперовий рушник і протерти з вивороту ватяним тампоном, змоченим у спирті або бензині, часто міняючи папір. Замочити і випрати. 
(Для виконання.)
Група ІІІ
Плями від  фруктів
 
 Посипати сіллю на свіжу пляму, а потім випрати.
 
 Застарілі плями обробити розчином лимонної кис
лоти (2 г на 1 склянку води) і промити теплою водою. Якщо після цього на білій тканині залишилися сліди, то їх можна протерти сумішшю перекису водню з нашатирним спиртом (по 1 чайній ложці на склянку гарячої води). Промити холодною водою. (Для виконання). 
Свіжі плями від фруктів, квітів та вина видалити зовсім неважко: для цього треба обробити їх нашатирним спиртом (3%-м водним розчином аміаку) або розчином соди (1 чайна ложка на 1 склянку води), а потім промити водою. Плями від фруктів, соків, червоного вина добре видаляються розчином 2 г лимонної кислоти в 20 мл етилового спирту при легкому (до 40 o С) нагріванні; після такої обробки треба прополоскати тканину в теплій воді, 1%-му розчині аміаку (розведеному втричі нашатирному спирті) і, нарешті, знову у воді з добавкою декількох крапель оцтової або щіпки лимонної кислоти. Лимонна кислота зв'язує залізо, що входить до складу солей антоціанів, а аміак створює лужне середовище, і червоне забарвлення переходить в блакитнувату. 
Зовсім свіжі плями від соків і вина видаляються просто окропом. Плями від фруктів і вина на кольорових тканинах добре видаляє суміш рівних обсягів гліцерину і сирого яєчного жовтка. Тільки не забудьте після такої обробки ретельно промити тканину теплою (не гарячою!), А потім холодною водою. 
Плями від трави і листя 
Багато неприємностей доставляють плями від зеленої трави. Між тим з білих тканин їх легко видалити теплою мильною водою з добавкою нашатирного спирту або розчином, приготованим з однієї чайної ложки 30%-й оцтової кислоти і однієї чайної ложки щавлевої кислоти на склянку води. Ці речовини повністю знебарвлюють хлорофіл трави.
А на кольорових тканинах трав'яні плями видаляють етиловим спиртом або діетіловим ефіром. Добре допомагає також міцний розчин кухонної солі (2 столові ложки солі на склянку води). 
Плями від іржі 
 Покласти на забруднену ділянку шматочок лимона, загорнутий в марлю і паперову серветку. Притиснути його нагрітою праскою.
 (Для виконання.)
Група І
Y
Плями від жиру тваринного походження (жир, масло, маргарин) 
 Свіжі плями перед пранням рекомендується пропрасувати не сильно нагрітою праскою через 2-3 шари промокальним папери, підклавши її також під пляму.
Після цього пляма дочищают бензином або засобом для виведення плям. Розвести нашатирний спирт в гарячій воді (1:1). Обробити пляма. Випрати.(Для виконання.)
Просочити пляма сумішшю чистого спирту (півсклянки) і бензину (пів чайної ложки). Дати тканини висохнути. 
 Якщо річ не можна прати, то сильно нагріти картопляну муку і посипати нею забруднене місце, під яке підкласти білу тканину. Витримати хвилин 20 і струсити. Повторювати до тих пір, поки пляма не зникне. Потім все вичистити щіткою.
Плями від йоду 
 Змочити холодною водою і натирати крохмалем до тих пір, поки пляма не зникне. Випрати. (Для виконання)
 Замочити річ у водному розчині нашатирного спирту (1 грам на склянку води)
. 
Молочні плями 
 Для видалення молочних плям без прання потрібно гліцерин,
  нашатирний спирт та бензин. Крім білкових речовин, в молоці є і жири, тому такі плями на будь-якої білої тканини спочатку обробляють бензином. Потім наносять нашатирний спирт; якщо мова йде про чищення білої вовняної тканини, то нашатирний спирт замінюють 10%-м водним розчином гліцерину. 
 Кольорові тканини з вовни та натурального шовку обробляють тільки гліцерином і водою. 
 Деякі види штучного шовку витримують і контакт з нашатирним спиртом (ця обставина з'ясовують попередньою пробою на непомітній ділянці вироби). 
Учитель підводить підсумки конференції

Гра «Веселий КВК»
(Для учнів 7 класів.)
Це групова гра, що охоплює велику кількість учнів. Створюються дві команди по п'ять-шість учнів у кожній. Решта учнів — уболівальники, які одночасно є суддями.
1.     Візитка. Представлення команд: назва, девіз.
2. «Хто швидше й більше?» (1 бал)                                            
А) Напишіть назви елементів, що закінчуються на літеру «н».
Наприклад: Аргон, Криптон, Неон, Родон та ін.
Б) Складіть назви елементів з ряду складів: ок, маг, си, ній, нат, ген, ка, рій, лій. Відповідь: Оксиген, Магній, Натрій, Калій.
В)  Записати у вигляді хімічних формул:
1) два атоми Гідрогену;
2) три молекули води;
3) чотири атоми Фосфору;
4) п'ять молекул Хлору, кожна з яких складається з двох атомів;
5) п'ять атомів Сульфуру;
6) два атоми Оксигену;
7) молекула Гідрогену, що складається з двох атомів;
3. Розминка.  (Беруть участь по одному учаснику від команди).
А) Конкурс  «Підказка»
Учитель. На уроках хімії нам часто доводиться працювати з хі­мічним посудом, штативами та спиртівками, тобто використову­вати різноманітні прилади. Усе це нам знадобиться під час на­ступного конкурсу. Для його про­ведення потрібно від кожної ко­манди обрати по одному учаснику, який протягом 1 хв має описати запропоновані йому об'єкти або малюнки так, щоб зрозуміли інші члени команди.
Відповідь зараховується, якщо команда відгадає об'єкт за опи­сом. Кожен відгаданий об'єкт оці­нюється в 1 бал.
(У конкурсі можна використа­ти такі об'єкти: хімічний ста­кан, колбу, лабораторний штатив, пробіркотримач, спиртівку, апа­рат Кіппа, ступку з товкачиком, мірний циліндр, бюретку, ділильну лійку, портрети вчених (М. Ломоносова, Д. Менделєєва, М. Склодовської-Кюрі.)
Конкурс. «Дерево знань»
Учитель. Перед вами — дерево знань. Зверніть увагу, що на ньому знаходяться плоди-запитання. Кож­не запитання, залежно від складно­сті, має свою кількість балів.
Представники команд по черзі зриватимуть один із плодів із за­питанням та відповідатимуть на нього. На обговорення відводиться ЗО секунд За кожну правильну відповідь, команда отримає певну кількість балів. Виграє та, яка пер­шою набере 10 балів.
1) З чого складаються молекули? (0.5 бала)
2)    Хімічний елемент - це...(0.5 бала)
3)    Коефіцієнт - це число, яке...(0.5 бала)
4)    Індекс - це число..(0.5 бала).
5)    Умовний запис складу речовини за допомогою хімічних символів та  індексів є...Записати декілька формул. (1.5 бала)
6)    Відносна молекулярна маса речовини – це…Визначити  її у сполуці H3PO4 (1.5 бала) 
7)    Найдрібніша неподільна частинка елемента? (1 бал)
8)    Цифра, що ставиться перед хімічною формолою в рівнянні реакції –(1 бал)
9)    Явища, за яких речовини залишаються незмінними –(1 бал)
10) Записати формули простих і складних речовин.(1 бал)
4.Конкурс капітанів «Ти — мені, я — тобі»
Капітани команд ставлять один одному запита. Оцінюється  правильність постановки запитання та відповідь. (1 бал).
5.Конкурс «Що б це було?»
і
Це гумористичний конкурс для всієї команди. Потрібно мімікою, жестами зообразити якесь хімічне явище, або визначення. Друга команда повинна впізнати, що це таке. ( 1 бал.)
6. Розвязати задачу
По одному учаснику від команди розв’язують задачу, наприклад:
А) Визначити відносну молекулярну масу речовини: 1)Na2SO4;  2) H3PO4
Б) В якому з оксидів – CaO ( CuO ) чи  Na2O ( MgO), більша масова частка Оксигену?
7. Складіть правило техніки безпеки!
Це завдання виконує решта учасників команд.
Кожна команда отримує таблички.
х
і
е
а
к
у
с
т
и
а
т
и
н
а
і
м
р
и
т
п
и
р
м
в
у
т
м
с
ч
н
і
в
и
н
е
п
о
к
у
ш
а
к

Завдання: почавши з верхньої лівої клітинки та рухаючись по горизонталі
( вліво чи вправо) або по вертикалі (вгору чи вниз), пройдіть усі клітинки таким чином, щоб із літер, написаних у клітинках, вийшло правило з техніки безпеки під час роботи з хімічними реактивами.
Кожну клітинку можна використати лише одноразово.
Відповідь: хімічні реактиви неприпустимо куштувати на смак.
Після проведення КВК підбиваються підсумки та нагороджуються учасники.

ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИЙ КОНКУРС                                          
«НАЙРОЗУМНІШИЙ»
(для учнів 8 класу)
Девіз заходу: «Горішок знань твердий, та ми не звикли відступати. Нам розколоти його допоможе «Найрозумніший» , що хоче все знати»
План заходу
I тур. Беруть участь усі бажаючі учні.
II тур. Беруть участь чотири учні, які набрали най­більшу кількість балів у І турі.
Вони по черзі обирають одну із чотирьох запро­понованих тем.
III тур. Беруть участь два учні, які набрали найбільшу кількість балів у II турі. Правильна відповідь на кожне запитання І та II туру оцінюється 1 балом. Правильна відповідь на кожне запитання III туру оцінюється 2 балами.
І ТУР
(Завдання проектуються на екран.)
1. Суміш води та кухонної солі можна розділити:
а) відстоюванням;
б) випарюванням;
в) фільтруванням;
г) дією магніту.
2. Хімічний елемент, символ якого Fe, утворює просту речовину:
а) флор;
б) фосфор;
в) залізо;
г) золото.

3. Закон збереження маси М. В. Ломоносов від­крив у ... р.:
а) 1748;
б) 1848;
в) 1948;
г) 1648.
4. Позитивно заряджена частинка називається:
а)електрон;
б) нейтрон;
в) протон;
г) атом.
5. Найпоширенішим у природі оксидом є:
а) Fе2О3;
б) Н2О;
в) SiO2;
г) СО2.
6. У молекулі НСІ між атомами виникає зв'язок:
а) йонний;
б) ковалентний полярний;
в) ковалентний неполярний;
г) металічний.
7. Найпоширенішим у земній корі елементом є:
а) Гідроген;
б) Оксиген;
в) Силіцій;
г) Ферум.
8. Найпоширенішим у Всесвіті елементом є:
а) Оксиген;
б) Ферум;
в) Гідроген;
г) Нітроген.
9. Солі соляної кислоти називаються:
а) хлориди;
б) карбонати;
в) нітрати;
г)силікати.
10. Оксид ВеО є:
а) основним;
б) кислотним;
в) амфотерним;
г) несолетворним.
11. Валентність Оксигену у сполуках:
     а) І;  б) ІІ;  в) ІІІ;  г) ІY;
12. При взаємодії металів з хлоридною кислотою виділяється газ:
     а) кисень;
     б) водень;
     в) хлор;
    г) бром;
           
II ТУР
«Оксиди»
1.     Найбільш поширеніший оксид на землі?
2.     За складом оксиди поділяються на..?
3.     Які фізичні властивості оксидів за стандартних умов?
4.     Який оксид використовують для виготовлення зеленої краски?
5.     Які оксиди використовують у ювелірній промисловості?
6.     Навести приклади кислотних оксидів?
7.     Які речовини утворюють оксиди при взаємодії із водою?
8.     Навести приклади газуватих оксидів?
9.     Які оксиди не взаємодіють з  водою?
10.                        Який оксид має буре забарвлення?
 «Кислоти»
І.Яка кислота входить до складу шлункового соку?
2. Друга назва силікатної кислоти.
3. Яку кислоту містять яблука?
4.  Розчином якої речовини є хлоридна кислота?
5. Який індикатор не використовують для визна­чення кислот?
6. Яка речовина є реактивом на хлоридну кислоту?
7. Агрегатний стан ортофосфатної кислоти.
8. Чому дорівнює валентність кислотного залиш­ку ортофосфатної кислоти?
9. Формула нітратної кислоти.
10. Яку кислоту називають хлібом хімічної про­мисловості?
11. Основність карбонатної кислоти дорівнює...
12. В який колір забарвлюють кислоти лакмус?
«Основи»
1.     Яку функціональну групу містять основи?
2.     Від чого залежить кількість гідроксильних груп в основах?
3.     Як називають розчинні основи?
4.     Звідки походить слово «луг»?
5.     Основи за стандартних умов..?
6.     Як потрібно поводитися з лугами?
7.     Навести приклад формули основи  блакитного кольоро.
8.     В який колір забарвлюють основи фенолфталеїн?
9.     Нерозчинні основи під час нагрівання розкладаються..
10.                        Яку основу застосовують у будівництві?
«Солі»
1.     До складу солей входять атоми ..
2.     Від чого залежать назви солей?
3.     Яка утвориться сіль при надлишку лугу?
4.     Яка масова частка солей в організмі людини?
5.     Які фізичні властивості солей за стандартних умов?
6.     Аргентум хлорид розчина сіль?
7.     Чи взаємодіють солі з активними металами?
8.     Які речовини утворюються при взаємодії солеї з кислотами?
9.     Чи розчинні солі нітратної кислоти?
10.                       Навести приклад формули кислої солі.
III ТУР
На екрані зображено таблицю з числами. Під кожним числом зашифровані питання, які вимага­ють пояснення. (Жеребкування.)
1
2
3
4
5
6
1. Нагріваємо в колбі воду. Через деякий час вода закипить і почне випаровуватись. Якщо над парою потримати холодний предмет, що спостерігаємо? Поясніть, які явища ви спо­стерігали.
2. Поясніть, чи не суперечить закону збереження маси речовин той факт, що маса іржавого від­ра може бути трішки більшою, ніж маса такого самого нового відра.
3. Перегляд відео фрагмента. Дослід взаємодії на­трій гідроксиду з купрум (II) сульфатом. По­ясніть чому відбулося знебарвлення розчину.
 4. Під час виверження вулканів у атмосферу над­ходять сполуки. Перша сполука, розчиняючись у воді, утворює сульфідну кислоту, а друга, ре­агуючи з водою,— сульфітну. Назвіть ці сполу­ки.
5. У двох пробірках містяться тверді речовини. Відомо, що це кальцій оксид і ферум(ІІІ) оксид. Як визначити, де яка речовина?
6. Який елемент є основою всього мінерально­го світу нашої планети?

Підбиття підсумків гри. Нагородження переможця.

Подорож до «Елементарію»
Брейн - ринг (для 9 класів)
План проведення
1. Слово учителя (знайомство з командами та журі).
2. Конкурс «Розминка» (ко­мандам пропонується 20 запитань; на обмірковування — 10 с; за кожну правильну відпо­відь— 1 бал).
3. Конкурс «Заморочки з боч­ки» (кожна команда вибирає по дві заморочки; на обмірковуван­ня —2 хв; за правильну відповідь— 2 бали).
4. Конкурс «Збери урожай» (на обміркування 2 хв; за правильну відповідь 2 бали.)
5. Конкурс «Чорна скринька» (команді виносять чорну скринь­ку, в якій знаходиться певна речо­вина; учитель коротко характери­зує її; на обмірковування — 2 хв; за правильну відповідь—3 бали).
6.     Конкурс капітанів  (на обмірковуван­ня — 30 с; за повну відповідь —
4бали).
Конкурс «Склади і назви». (на обміркування 2 хв; за правильну відповідь 2 бали.)
(На сцені періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва, оформлена у вигляді будинку).
Учитель.
Ось перед нами дім стоїть,
Сім поверхів у ньому.
Фундамент дому закладав
Дмитро Іванович Менделєєв —
Нам хімік всім відомий.
Та надбання науки в нас
Примножувать годиться,
І кожен новий елемент
Тут може оселиться.
Ви, друзі, теж часу не гайте.
Сто одинадцять елементів
 Вчіть і пам 'ятайте.
Такими поетичними словами я запрошую всіх при­сутніх в Елементарій — будинок, в якому дружно живуть хімічні елементи. А щоб наша подорож була цікавішою, в змаганні беруть участь екскурсоводи- девятикласники, які обєдналися у команди (у візитній картці кожної з команд – назва команди, девіз.) Крім того кожна команда пілготувала випуск газети на тему «Галузі застосування металів)
Визначення складу журі.
Конкурс Розминка
Я запрошую по одному учаснику від кожної ко­манди. В штативах знаходяться пробірки, а в пробірках — запитання. Ви витягуєте пробірку-пи- тання, якщо знаєте відповідь на поставлене запитан­ня — відповідаєте, якщо не знаєте — просите допо-

1. Назви яких хімічних елементів походять від назв планет (Уран, Нептуній, Плутоній, Меркурій).
2. Назви яких хімічних елементів увіковічнили іме­на видатних вчених? (Резерфордій, Борій, Кюрій, Ейнштейній, Фермій, Менделевій, Нобелій).
3. Назва якого хімічного елемента несе інфор­мацію про видатного фізика і відому марку авто­мобіля? (Резерфордій).
4. Закінчення хімічного елемента, який носить ім'я видатного хіміка — назва українського фільму про нечисту силу. Назвіть фільм, хімічний елемент, прізвище вченого. ( «Вій», Менделевій, Д. І. Менделєєв.)
5.     Який з металів у давнину мав назву "небесна мідь"? Поясніть, чому.
(Залізо. Перше залізо, на яке натрапила людина, було метеоритне, тобто "не­бесного" походження. Давньогрецька назва заліза-"сідерос" означає "зірковий".)
6.     У яких географічних назвах трапляється слово "мідь"? (Острів Мідний - один з Командорських островів, Кіпр - від латинської назви міді "купрум".)
7. Який метал є найактивнішим?
(Цезій, якщо не брати до уваги францій, якого практично немає у природі.)
1.Чому під час походу Олександра Македонського в Індію офіцери його армії менше хворіли на кишково-шлункові захворювання, ніж солдати?
(Тому що посуд офіцерів був виготовлений із срібла, а воно, як ми знаємо, має бактеріоцидну дію.)
2.           Що означає вислів "Метал, принесений у жертву рудій сатані"?
(Залізо та сталь, які під впливом корозії перетворюються на іржу.)
3. Який із металів може бути "чумою"? Поясніть, чому. ( Олово. «Оловяна чума» - це процес, під час якого біле олово при температурі нижче 13.2 0С перетворюється на сіре.)

4.    Які елементи названо на честь частин світу? {Європій, Аме­рицій.)
5.    Як називаються різновиди атомів певного елемента, які ма­ють однакове протонне, але різне нуклонне числа? (Ізотопи.)
6.    Які метали «бігають» по воді? (Натрій, калій, літій.)
7.    Як змінюються металічні властивості елементів у періоді зліва направо? (Послаблюються.)
8.    Який метал застосовують у лі­такобудуванні? {Алюміній.)
9.    Як називаються елементи першої групи головної підгрупи періодичної системи? {Лужні еле­менти.)
Кокурс «Заморочки з бочки»
1.     Цей елемент було відкрито у 1669 р. алхіміком із Гамбурга X. Брандтом. Коли він побачив до­буту просту речовину, що утво­рює цей елемент, то подумав, що відкрив «філософський камінь», тому що вона світилася. Цей еле­мент міститься в усіх живих органі­змах: у кістках і м'язах, у мозковій тканині й нервах. В організмі до­рослої людини його маса стано­вить приблизно 4,5 кг. Також він входить до складу добрив. Проста речовина, утворена цим елемен­том, буває червоного, чорного та білого кольорів. (Фосфор.)
2.     Метал, що утворює цей еле­мент, також виявлено і на Місяці. У африканських народів він кош­тував у 10 разів дорожче за золо­то. Його легко обробляти, різати, прокатувати та штампувати. Йому можна надати великої міцності та твердості. Сполуки, до складу яких входить цей елемент, наприклад, гемоглобін, є необхідними для нормальної життєдіяльності люди­ни. (Ферум.)
3. Гуси врятували Рим, а згубив Рим метал. Який це метал? Що ви знаєте про нього?
(Рим врятували гуси - це відомо всім. А в знищенні його винен свинець. Використання виплавленої з свинця посуди і свинцевих косметичних фарб було причиною швидкого вимирання римської аристократії. Через система­тичне надходження свинцю в організм середня тривалість життя римського патріціату не перевищувала 25 років.
Бідніші люди меншою мірою отруювалися свинцем, бо вони не їли з дорогого посуду і не користувалися косметичними засобами. Проте вони користувалися загальним водогоном, який проклали ще "раби Риму" і який містив у собі свинець. Люди вмирали - і вмирала Римська імперія. І це "завдяки" свинцю.
4.  Алхіміки стверджували: "Сім металів створив світ
                                              По числу семи планет...".
 Назвіть ці сім металів і зазначте, що вони символізують. (Сонце - золото, Місяць - срібло, Марс - залізо, Меркурій - ртуть, Юпітер - олово, Венера — мідь, Сатурн - свинець.)
Конкурс « Збери урожай»
 Завдання командам: зібрати врожай яблук та груш (плоди вирізані з картону у вигляді циліндричних та конічних колб і прикріплені до імпровізованих дерев. На плодах написано: Гідроген, Алюміній, Оксиген, Літій, Хлор, Аргентум, Цирконій,Ферум, Менделевій, Кальцій, Іод, Нітроген, Тантал, Фосфор, Цезій.)                                                                                                                                                                                                                                              Але наші учасники зриватимуть тільки ті плоди-елементи, в назвах яких є біологічні слова, або повязані із нею.
Конкурс «Чорна скринька»
Команда 1
Запитання:
Із давніх-давен людей вражали властивості цієї речовини: вона ніколи не втрачає свого кольору і блиску та є дуже пластичною. Сон­цепоклонники вірили, що вона на­роджена Сонцем. Ця речовина по­роджує дві протилежності: з одного боку це—краса, благодать і багат­ство, техніка та прогрес, фантазія та винахідливість, розвиток культури та мистецтва; а з іншого—тиранія, деспотизм, прокляття, криваві війни. Тому цю речовину називать ненависним та сатанинським «жовтим дияволом».  Суміш кис­лот, у якій розчиняється ця речо­вина, називають «царською горіл­кою», що у творах алхіміків часто зображується у вигляді лева, що поглинає Сонце. Так і «царська го­рілка» поглинає цю речовину.
Як називається елемент і речо­вина, яку він утворює? Саме ця речовина знаходиться у скриньці. {Аурум, золото.)
Команда 2
Запитання:
Д. Менделєєву під час перебу­вання у Лондоні як подарунок піднесли ваги. Одну їх чашу було виготовлено із золота, а іншу—із речовини, яка у той час вважала­ся дорожчою за золото. Про неї древній історик Пліній Старший розповів цікаву пригоду, яка ста­лася 2000 років тому. «Одного разу до римського імператора Тіберія прийшов незнайомець і приніс йому в дарунок чашу з блискучого, як срібло, та легкого металу. Боячись, що новий метал із його чудовими властивостями знецінить золото і срібло, імпера­тор відрубав винахідникові голову, а його майстерню зруйнував, щоб нікому не кортіло займатися виробництвом небезпечного ме­талу.» Назвіть метал, що знахо­диться у скриньці. {Алюміній.)
Конкурс капітанів
 В штативах знаходяться пробірки, а в пробірках — запитання. Ви витягуєте пробірку-питання. (На обміркування - 30 с, за повну відповідь 4 бали).
1. Замінити останню літеру в назві хімічного елемента і отримати назву гірської системи, що розділяє Європу і Азію? (Уран- Урал.)
2. Відкинути першу літеру в назві радіоактивного хімічного елемента і отримати поширене чоловіче імя. (Кюрій – Юрій.)
3. Використовуючи символи хімічних елементів, скласти прізвище українського письменника, автора «Захара Беркута» та «Каменярі». (FRaNKO.)
4. Відкинути перший склад у назві радіоактивного елемента і одержати назву річки Росії. (Радон – Дон.)
Конкурс «Склади і назви»
 Командам видаються листочки з написаними літерами: О, Р, Г, Й, Н, А, Д, Л, І. Використовуючи виключно ці букви необхідно скласти якнайбільшу кількість назв хімічних елементів. (Тантал. Літій, Родій, Торій, інш.)
Журі підбиває підсумок змагання.   

Немає коментарів:

Дописати коментар