вівторок, 16 грудня 2014 р.

Технологія розвитку критичного мислення

ТЕХНОЛОГІЯ РОЗВИТКУ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ
Розроблена як модель інтерактивного навчання науковцями Бостонського центру розвитку етики та виховання й протягом кількох років апробується в школах України. 
У філософії під критичним мисленням розуміють уміння логічно мислити та аргументувати, аналітично дискутувати та правильно висловлювати свою думку.
У педагогічній літературі критичність розглядається як усвідомлений контроль за ходом інтелектуальної діяльності, у процесі якої відбувається оцінювання роботи, думок, вироблених гіпотез, шляхів їх доведення тощо.
М. Ліпман, відомий фахівець із цієї проблеми, вважає, що критичне мислення – це «вміле відповідальне мислення, що дозволяє людині формулювати надійні вірогідні судження, оскільки воно:
·         засновується на критеріях;
·         є таким, що самокоректується;
·         пливе до контексту»
Критичне мислення – це процес обмірковування власних думок та причин виникнення певної точки зору. Воно передбачає послідовний ланцюг операцій мислення, які упорядковуються у такий спосіб:
        Що? → Як? → Чому? →  Для чого?
Таким чином, критичне мислення – це мислення вищого порядку, яке спирається на інформацію, усвідомлене сприйняття власної інтелектуальної діяльності та діяльності інших, яке сприяє розвитку такої особистісної риси як креативність, і формує творче мислення, а отже, творчу особистість.
Сформовані навички критичного мислення забезпечують прийняття найбільш оптимальних рішень у будь-якій професійній сфері, відкритість новим ідеям та знанням. Критичне мислення необхідне під час розвязування проблемних задач, формулювання висновків, оцінювання та прийняття рішень.
До основних характеристик та принципів критичного мислення відносять:
  • самостійність та індивідуальність;
  • інформація є відправним, а не кінцевим пунктом критичного мислення;
  • критичне мислення завжди починається з постановки та усвідомлення проблеми;
  • критичне мислення прагне до переконливої аргументації;
  • критичне мислення є перш за все мисленням соціальним.
Критичне мислення є складним процесом, який починається з ознайомлення з інформацією, а завершується прийняттям певного рішення та складається з кількох послідовних етапів:
1.      сприйняття інформації з різних джерел;
2.      аналіз різних точок зору, вибір власної точки зору;
3.      зіставлення з іншими точками зору;
4.      добір аргументів на підтримку обраної позиції;
5.      прийняття рішення на основі доказів.
Методична модель пізнавального процесу в контексті запропонованої технології складається з трьох стадій:
  1. Виклик (демонстрування учнями первинних знань, особистісного досвіду).
  2. Осмислення (безпосередня робота з інформацією).
  3. Роздуми (рефлексія).

Серед прийомів розвитку критичного мислення найбільш поширеними є складання сенканів, «мозковий штурм», «посилена лекція», «кубування», читання тексту з позначками, «кути», проведення дискусій, постановка учнями запитань, експертиза, прийом «Шість капелюхів, що думають» та ін.

Періодичний закон і Періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва. Будова атома і види хімічного зв’язку.

Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про Періодичний закон, Періодичну систему хімічних елементів Д.І.Менделєєва, про  будову атома, види хімічного зв’язку;  довести, що Періодична система є узагальненням хімічних знань про елементи і утворені ними речовини; розвивати критичне мислення, вміння самостійно аналізувати, порівнювати,  робити висновки, сприяти розвиткові вміння виділити головне, акцентувати увагу на логічному зв’язку «властивості простих речовин → місце елемента, який утворює просту речовину у Періодичній системі → будова атомів елементів ». Виховувати здатність працювати в колективі,  інтерес до вичення  хімії.
Очікувані результати:
учень
- знає формулювання Періодичного закону, структуру Періодичної системи, характеризує хімічний елемент за місцем положення в Періодичній системі й будовою атома;
- уміє пояснити фізичне значення порядкового номера елемента, періоду, групи; визначає склад атомних ядер, будову електронних оболонок атомів;
- пояснює залежність властивостей елементів та їхніх сполук  від електронної будови атомів;
- визначає тип хімічного зв’язку.
Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва, таблиця електронегативності хімічних елементів, дидактичний матеріал (таблиці, схеми, кросворди)
Тип уроку: узагальнення і систематизації знань.
Епіграф до уроку:
И каждый знак ее взлелеяв
Суровым гением своїм,
Поведал миру Менделеев
В природе понятое им.                                        
                                                               А. Чивилихин
Хід уроку   
I. Організаційний етап.
                                                                                                                                           Прагніть щодня знайти якийсь позитивний момент, оскільки від настрою, з яким ви починаєте день, залежить ваш успіх або невдачі. Виберіть малюнок, який відповідає вашому настрою:  
        II Актуалізація опорних знань. (Етап виклику).
Конфурт «Збери назву елемента»:
Із окремих літер  Б, Р, Л, М, О, Х  складіть назви хімічних елементів.(Хлор, Бром, Бор).  
Зі складів «МАГ», «ЛІТ», «ДІЙ», «НІЙ», «РА», «ІЙ» складіть назви хімічних елементів (Магній, Літій, Радій)

Ш. Мотивація навчальної діяльності.
Світ природи дуже різноманітний. Чи можемо ми визначити, скільки видів рослин і тварин на нашій Землі? Дати детальну характеристику  кожному виду рослин і тварин - досить важко. Але проаналізувавши, за зовнішніми і внутрішніми  ознаками певний вид, можна  передбачити його взаємозв’язки з іншими в угрупуванні. Так само і в хімії.. Періодична система дає нам змогу дати характеристику не одному лише елементу, а й виявити спільне та відмінне між елементами, пояснювати здатність проявляти певні властивості згідно будови атомів.
ІУ. Усвідомлення змісту матеріалу (Етап осмислення).
«Історичні відомості».  Учням, що підготували повідомлення до теми, надається можливість представити свої матеріали (5-10 хв.)
З метою максимального опрацювання основних питань теми, найкраще об’єднати клас у групи. Кожна група отримує завдання.
 Група 1.
1. Дайте характеристику хімічним елементам Li та К за бу­довою їх атомів.
2. Визначте місце елементів у Періодичній системі хімічних елементів Д.І. Менделєєва.
3. Визначте кількість електронів на зовнішньому рівні їх атомів.
4. Який із цих елементів проявляє сильніші металічні властивості? Чому?
Група 2.
1. Дайте характеристику хімічним елементам  Li  та С за будовою їх атомів.
2. Визначте місце елементів у Періодичній системі Д.І.Менделєєва.
3. Визначте кількість електронів на зовнішньому енергетичному рівні їх атомів.
4. Поясніть зміну властивостей вказаних хімічних елементів.
Група 3.
1.      Які властивості характерні для елементів-неметалів?
2.      Визначте місце елементів-неметелів у Періодичній системі.
3.      Яку кількість електронів мають елементи-неметали на зовнішньому рівні?
4.      Назвіть елемент, що має найвищу електронегативність.
Група 4.
       1.Які властивості характерні для елементів-металів?
       2. Визначте місце елементів-металів у Періодичній системі.
       3. Яку кількість електронів мають елементи-метали на зовнішньому рівні?
4.Назвіть елемент, який проявляє найбільше металічні властивості.
Група 5.
1.Порівняйте властивості елементів-металів у головній підгрупі.
2.Порівняйте властивості елементів-металів у періоді.
3.Порівняйте властивості елементів-неметалів у головній підгрупі.
4.Порівняйте властивості елементів-неметалів у періоді.
Група 6.
1.Дайте характеристику ковалентному неполярному зв’язку.
2.Дайте характеристику ковалентному полярному зв’язку.
3.Дайте характеристику йонному зв’язку.
4.Дайте характеристику металічному зв’язку.

Після закінчення роботи, кожна група представляє свої напрацювання та ознайомлює всіх з висновками щодо опрацьованих питань.
 V. Узагальнення і систематизація знань. (Етап рефлексії)                                                                      Конкурс 1. «Найспритніші».
Оголошується завдання для вищезазначених груп. Переможець - група, яка за 2 хвилини назве найбільшу кількість елементів.
Назвати метали, які починаються на букву «К»
Назвіть метали, які починаються на букву «М».                                                                                                   Конкурс 2.  «Хімічний чайнворд».
Представник Групи, що перемогла у попередньому конкурсі, називає який-небудь хімічний елемент(наприклад, Манган). Всі інші мають швидко назвати хімічний елемент, який закінчується на букву «Н»  і т.д. Якщо назва елемента закінчується на -ій, то наступні елементи необхідно починати з букви, яка стоїть перед «ій». Переможе та команда, яка на протязі 2-3 хвилин не зробить жодної помилки і назве найбільше символів хімічних елементів.
VI. Підбиття підсумків уроку                               
Чи є дана тема актуальною, чому? Які відчуття виникли у вас під час роботи? Чи змінився ваш настрій?  Чи досягли ми мети, яку ставили на початку уроку?
  Домашнє завдання:  Дати характеристику за планом (таблиця 1) хімічного елемента: Варіант 1.  Натрій. Варіант 2.  Фосфор.
Таблиця 1

Положення елемента  в Періодичній системі
Будова атома
Назва елемента
(хімічний символ)

Порядковий номер елемента
Заряд ядра атома
Кількість протонів у ядрі
Кількість електронів в атомі
Номер періоду
Кількість енергетичних рівнів
Номер групи (підгрупа)
Кількість електронів на зовнішньому енергетичному рівні
Відносна атомна маса
Нуклонне число (сума протонів і нейтронів в ядрі атома)

1 коментар: