Використання ігрових методів навчання
як підвищення пізнавальної
активності
і забезпечення якості знань учнів.
. «У дитячому віці гра – це норма,
дитина повинна завжди гратися,
навіть коли робить серйозну справу»
А.С.Макаренко
дитина повинна завжди гратися,
навіть коли робить серйозну справу»
А.С.Макаренко
"Через гру людина стає досконалою."
Ф.Шиллер
Сьогодні, щоб іти
в ногу з часом, потрібно постійно вдосконалювати свій професійний рівень,
використовувати нові технології в навчанні та накопичувати позитивний досвід.
Головне завдання, яке стоїть перед суспільством у XXI столітті, - навчити, як навчатись і
як мислити, як застосовувати знання для розв’язання будь-якої життєвої або
виробничої проблеми. Учителю довірили найбільшу цінність на Землі – Дитину.
Навчаючи і виховуючи її, ми повинні пам'ятати думку Жан Жака Руссо про те, що
дитина не маленький дорослий, вона інакше сприймає, відчуває, мислить, ніж
доросла людина. Кожна дитина – неповторна особистість, яка досліджує природу,
відчуває себе частиною природи, не може залишатися без руху, прагне
спілкування.
Досвідчений
учитель ставить перед собою завдання — привернути увагу учнів до свого предмету
, через предмет розбудити в них найкращі людські якості: працьовитість,
наполегливість, допитливість, творчість. Правий, був письменник А. Франс, який сказав: «Щоб
перетравити знання, потрібно поглинати їх з апетитом», а «апетит» виникає в
учня, якщо вчитель творчо підходить до викладання свого предмета: залучає всіх
дітей до роботи — вміння навчатися, визначає мету — навчити учнів так, щоб вони
були вчителями своєї праці, а вчитель керував розумовою діяльністю учнів на
своїх уроках. Творчий підхід допомагає вчителю перенести «центр ваги» вивчення
нового матеріалу на урок, що звільняє час удома, який можна використовувати для
подальшого закріплення, відпрацьовування ключових питань теми. А. Ейнштейн
зазначав: «Як правило, можна прийняти, що вчитель знає свій предмет, але не
завжди вміє зробити його цікавим. От де корінь зла. Якщо вчитель поширює
навколо себе подих нудьги, то в такій атмосфері все загине. Навчати вміє той, хто навчає творчо, цікаво».
У світовій педагогічній практиці існує
безліч рецептів навчання. Але всі вони так чи інакше стосуються одних
постулатів, які нам добре знайомі в тому або іншому вигляді. Гордон Драйден із
цього приводу сказав: «Ідея - це нова комбінація старих елементів. Немає нових
елементів,є тільки нові комбінації». А його австралійський колега Алекс Осборн
додав: «Дієслова, які стимулюють творення ідей: помітити, скомбінувати, пристосувати,
модифікувати, збільшити, використати по іншому, вилучити чи зменшити,
перевернути чи переставити».
Як цей заклик
актуальний для нашої освіти!
В сучасних
методиках немає нічого абсолютно нового, а новизна - інтеграції добре знайомих
елементів педагогічних методик і прийомів, що в цілому формують цікавий,
ефективний підхід.
Процес навчання
починається зі здивування. Ще письменник Л.М.Толстой казав: «Хочеш науково
виховати учня, люби свою науку і знай її. І учні полюблять і тебе, і науку, і
ти виховаєш їх. Але коли сам не любиш її, то скільки б ти не примушував учити,
наука не справить виховного впливу».
Існуючу модель
навчання необхідно замінити на модель креативного підходу до навчання,
необхідно використовувати ігрові технології на власних уроках. Для школярів
ігрова форма навчання є досить привабливою й ефективною. Гра допомагає
визначити рівні інтелектуальних здібностей, уміння аналізувати, розмірковувати,
комбінувати.
«Без надійної
емоційної підпори неможлива не тільки успішна, а й загалом нормальна освіта.
Відсутність єдності емоційності виховання й пізнання всесвіту є одним з
найбільш небезпечних джерел байдужого ставлення до знань», - писав Василь
Сухомлинський.
Гра для дітей - це
спосіб пізнання світу і свого місця в ньому, і тому вона необхідна для розвитку
їхньої особистості. Давно визнано, що гра займає значну частину життя дитини.
На відміну від дорослих, для яких природним середовищем є мова, природнім
середовищем для дитини є гра. Гра для дітей - засіб навчитися того, чого їх
ніхто не може навчити. Це засіб дослідження та орієнтації в реальному світі,
просторі та часі, речах, людях. Крім того, гра створює особливі умови, за яких
розвивається творчість учнів. Сутність цих умов полягає у спілкуванні на
рівних, де зникає боязкість, виникає відчуття - “я теж можу”, тобто у грі
відбувається внутрішнє розкріпачення.
У часи великого обсягу інформації виникає потреба в
педагогічних технологіях, що вчать не тільки сприймати й запам’ятовувати
інформацію, але й творчо її обробляти, бачити проблеми й розв’язувати їх.
Динаміка сьогоденних змін вказує на недостатність тільки теоретичних знань.
Традиційна передача
необхідного запасу знань від учителя учневі стає малоефективною й відірваною
від життя. На ринку праці затребувані не знання самі по собі, а здатність
фахівця здійснювати на їхній основі певні професійні обов’язки. Компетентність
- це не специфічні предметні вміння та навички, а застосування отриманих знань
на практиці, конкретні життєві операції, необхідні людині будь-якого віку,
професії тощо.
Відповідно, одним
із пріоритетів сучасної системи освіти є досягнення нового освітнього
результату — формування ключових компетентностей учнів:
• уміння мобілізувати отримані знання та досвід у певній
ситуації;
• здатності ефективно діяти за межами ситуацій, що виникають
у навчальному процесі;
• уміння діяти самостійно, нести особисту відповідальність
за результати своєї роботи.
Формування
компетентностей учнів зумовлене реалізацією не тільки відповідного оновлення змісту
освіти, але й адекватних методів і технологій навчання. Перелік цих методів є
досить широким, їхні можливості різноплановими. Головне, щоби навчання давало
необхідні, дієві, міцні, актуальні, сформовані на належному рівні знання та
вміння, володіючи якими, випускник школи знайде підґрунтя для свого подальшого
життя.
У зв’язку з
масштабним використанням засобами масової інформації ігрових технологій
підвищується актуальність використання в освіті педагогічних ігор як засобу
навчання дітей. Потенціал таких методик і технологій є дуже високим.
Які ж компетенції
формуються в учнів під час ігрової діяльності?
Ігрові технології
належать до педагогічних технологій, що ґрунтуються на активізації та
інтенсифікації діяльності учнів. Використання ігрових технологій є одним зі
способів досягнення свідомої та активної участі учнів у самому процесі
навчання. Гра привчає до колективних дій, прийняття як самостійних, так і
скоординованих рішень, стимулює практичні навички, розвиває уяву та інтуїцію.
Ігрові технології мають потенціал подолання однобічності інтелектуального
розвитку. Застосування в навчальному пізнанні ігрових технологій стимулює
розвиток усіх сфер особистості учнів — мотиваційної, інтелектуальної,
емоційно-вольової, комунікативної, діяльнісної, моральної.
Переваги ігрових технологій:
· дозволяють активізувати та інтенсифікувати навчальний
процес;
· змінюється мотивація навчання (знання засвоюються не про
запас, не для майбутнього часу, а для забезпечення безпосередніх ігрових
успіхів, бо учні навчаються в реальному для них процесі);
· скорочення часу накопичення досвіду (досвід, який у
звичайних умовах накопичується протягом багатьох років, може бути отриманий із
допомогою ділових ігор протягом тижня або місяця);
· реалізуються міжпредметні зв’язки, відбувається інтеграція
навчальних дисциплін.
Проведення гри
передбачає також попередню самостійну роботу учнів з основною та додатковою
навчальною літературою, дає змогу звернути увагу на деякі питання, що часто не
вивчають за браком часу, формує вміння швидко визначити основний зміст
запитання та відповідати по суті проблеми. Ці предметні й загальнонавчальні
вміння надзвичайно важливі, у першу чергу, для тих школярів, які планують
продовжити освіту у вищій школі.
За словами
американських педагогів Джіна Марцолло та Дженіса Ллойда, «склалася думка, що
гра й навчання — протилежні речі. Тепер відомо інше: освітяни й фахівці з
дитячої педагогіки відкрили, що гра — це навчання, один із найефективніших
видів навчання. Ключ до успіху: перетворіть гру на навчальний досвід і
переконайтеся, що навчання — це здебільшого приємність».
Хімічна гра має такі особливості:
1) вимагає міцних і оперативних знань з певної теми;
2) вимагає сформованих умінь і навичок;
3) сприяє формуванню вміння працювати в команді, відкритості
у висловлюванні власної думки, швидкості реакції (формуванню компетенцій).
ІКТ при цьому сприяють:
1) на підготовчому етапі: відбору, опрацюванню та оформленню
ігрового матеріалу (пошук інформації в Інтернеті, створення комп’ютерни
презентацій і публікацій);
2) під час проведення гри: швидкому, наочному поданню в
різних форматах ігрового матеріалу (у вигляді презентацій, таблиць, схем,
графіч-них зображень, відео тощо);
3) на завершальному етапі: аналізу й корегуванню виконаної
роботи (матеріали, подані в електронному вигляді, легко і швидко можна
доопрацювати, відкоригувати).
Працюючи в школі,
я дійшла висновку, що досягти гарних результатів можна шляхом підвищення
інтересу учнів до вивчення предмета. Саме тому я обрала тему, над якою працюю: «Ігрові прийоми на уроках хімії для
підвищення інтересу учнів».
Немає коментарів:
Дописати коментар