Дидактичні ігри з хімії можна класифікувати за різними чинниками, їх можна поділити на індивідуальні, парні, групові. Залежно від засобів, що застосовуються, та загальної спрямованості ігор розрізняють такі їх типи: вправи, настільні ігри, ігри-ролі й ігри-моделювання. Пропоную деякі ігри, які можна застосувати на уроках хімії.
Можна використовувати під час узагальнення навчального
матеріалу з хімії будь-якого характеру.
1. Складання сенканів.
Команди
складають сенкани («п’ятирядки») за таким алгоритмом:
Ø Перший
рядок – іменник.
Ø Другий
рядок – два прикметники, що характеризують термін.
Ø Третій
рядок – три дієслова, що характеризують термін.
Ø Четвертий
рядок – речення із 4-х слів, що характеризують термін.
Ø П’ятий
рядок – іменник – синонім до терміна.
Завдання: скласти сенкани до таких
іменників: кисень, фотосинтез, дихання.
Наприклад: 1.
Кисень.
2. Газоподібний, безбарвний.
3. Реагує, окиснює,
руйнує.
4. Сильний окисник різних
сполук.
5. Речовина.
1. Фотосинтез.
2. Активний, рослинний.
3. Поглинає, синтезує, забезпечує.
4. Утворюються органічні речовини і кисень.
5. Процес.
1. Дихання.
2. Безперервне, необхідне.
3. Окиснює, забезпечує,
підтримує.
4. Забезпечує
життєдіяльність живих організмів.
5. Окиснення.
2. Ігровий прийом
«Казка по колу».
Діти стають по
колу, учитель каже перше речення, яким розпочинається казка. Далі кожен учень
повинен сказати одне речення, яке стосується вивченого явища чи процесу, таким
чином, щоб вийшла розповідь, а речення були логічно пов’язані.
«Казка про фотосинтез»
1.
Жив-був
Фотосинтез.
2.
Він
жив у кожному зеленому листочку.
3.
Листочок
був його таємною лабораторією.
4.
Фотосинтез
був неперевершеним чарівником.
5.
У
нього була чудодійна речовина зеленого кольору – Хлорофіл.
6.
З
нею він творив чудеса.
7.
А
допомагали йому у цьому Сонце та Вода.
8.
Воду
Фотосинтезу допомагав роздобути Корінь.
9.
Чаклував
Фотосинтез лише вдень, коли світило Сонце. А вночі відпочивав.
10. Але, щоб чари
вдалися, йому потрібен був ще один помічник – Вуглекислий газ.
11. Вуглекислий газ
Фотосинтез діставав з повітря.
12. Коли Фотосинтез
збирав докупи своїх помічників, то розпочинав своє таємниче чаклування.
13. Він одружив Воду
з Вуглекислим газом.
14. У них появилось
двоє чудових діток: донечка Глюкоза і синок Кисень.
15. Кисень листочок
відпустив у атмосферу.
16. Він був
потрібний усім живим організмам для дихання.
17. Глюкоза була
органічною речовиною.
18. До неї з ґрунту
приєднувались неорганічні речовини.
19. Так утворювалися
інші органічні речовини: цукор, крохмаль, целюлоза.
20. З них рослина
будує своє тіло, тобто росте.
21. У процесі
дихання органічні речовини окислюються.
22. Так живі
організми отримують енергію.
23. Завдяки цьому
існує життя на Землі.
3. «Хрестики-ноліки»
а) Тема «Основні
класи неорганічних сполук».
Визначити виграшні
варіанти. Вказати оксиди, які мають амфотерні властивості:
ZnО
|
MgO
|
ВеО
|
К2О
|
А12О3
|
СаО
|
SО2
|
Lі2О
|
Cr2О3
|
Вказати речовини, з
якими взаємодіє вода:
К
|
Сu
|
Nа2О
|
SО2
|
А12О3
|
Са
|
Аu
|
СаО
|
СО2
|
б) Тема «Періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва».
Вказати елементи,
які належать до одного періоду:
Li
|
B
|
Al
|
Ве
|
Zn
|
Мg
|
O
|
Сu
|
Н
|
Вказати хімічні
елементи, які були відкриті жінками-хіміками:
Fr
|
Мо
|
Тh
|
Rа
|
Ро
|
В
|
F
|
Сu
|
Rе
|
4. «Три «ел»
У цю гру грають двоє учнів. У клітинках вони записують
хімічні формули речовин, які складаються з трьох хімічних елементів (солі,
кислоти тощо). Формули слід писати по горизонталі й вертикалі. Закреслювати
необхідно тільки квадрати з трьома однаковими знаками хімічних елементів. Хто
першим закреслить, той і виграє. Наприклад:
Н2
|
S
|
O4
|
Сu
|
S
|
O4
|
Na2
|
S
|
O4
|
Н
|
Na
|
К
|
N
|
N
|
N
|
O3
|
O3
|
O3
|
5. «Знайди своє місце»
Тема «Хімічні елементи».
Для кожного з
обраних елементів готується п'ять спеціальних карток. На першій записується
українська назва елемента, на другій - латинська, на третій - хімічний знак, на
четвертій відносна атомна маса, на п'ятій - вимова хімічного знака у формулі.
Хід
гри
Кількість обраних
хімічних елементів повинна дорівнювати кількості учнів, які беруть участь у
грі.
Картки для гри
перемішують і роздають учасникам гри. Право першого ходу надається учаснику,
який сидить першим за ходом годинникової стрілки, рахуючи від того, хто роздав
картки.
Гравці роблять хід
шляхом одночасної передачі один одному карток, але не більше однієї за один
раз.
Картки передають
внутрішньою стороною вниз, адже про їхній зміст можуть знати тільки гравці, які
передають і одержують їх. Після того як відбудеться обмін картками між гравцями
1 і 2, виконується обмін непотрібними, на їхню думку, картками між гравцями 2 і
3. Цей обмін відбувається доти, доки на руках одного з гравців не зберуться всі
картки, які стосуються одного хімічного елемента.
Виграє той учасник
гри, який при своєму ході пред'явить повний набір карток будь-якого елемента.
Така гра може
використовуватися під час вивчення учнями періодичної системи хімічних
елементів Д.І. Менделєєва.
6.
«Віриш — не віриш»
Тема «Основні хімічні поняття».
Хід
гри
Грають двоє учнів,
які ставлять один одному заздалегідь підготовлені запитання. Наприклад:
1.
Чи віриш ти, що дистиляція – це спосіб розділення
однорідних сумішей, який ґрунтується на тому, що окремі речовини з різною
швидкістю поглинаються поверхнею іншої?
(Ні, тому що
дистиляція – це спосіб розділення однорідних сумішей шляхом випаровування
летких рідин з наступною конденсацією пари.)
2.
Чи віриш ти, що кисень і водень – прості речовини?
(Так, тому що
кисень і водень складаються з атомів одного хімічного елемента.)
3.
Чи віриш ти, що молекули – це найменші хімічно неподільні
частинки?
(Ні, тому що
молекули – це найменші хімічно подільні частинки.)
4.
Чи віриш ти, що виділення газу – це одна з ознак хімічної
реакції?
(Так.)
5.
Чи віриш ти, що моль – це фізична речовина, яка
визначається кількістю структурних одиниць, наявних у даній порції?
(Так.)
ІІ. Настільні ігри.
Такі ігри сприяють
розвитку пізнавальної, творчої діяльності, мислення учнів.
«Хімічна долина»
Тема
— «Теорія електролітичної
дисоціації».
Хід
гри
1. Кількість фішок
— 28 штук (див. табл. І).
2. Кількість очок партнера, який програв,
відповідає сумі позитивних і
негативних зарядів.
3. Зберігаються всі
правила гри звичайного доміно.
а «шість-шість» зберігаються для
|
4. Правила гри з фішкою «нуль-нуль»
зберігаються для
5. Крім того:
а) у процесі гри до «катіона» ставиться «аніон»
і навпаки, щоб сума позитивних зарядів відповідала сумі негативних;
б) коли гравець поставив«Кt»
до «Кt» або «Аn» до «Аn», виходить «замикання» і партнер вибуває з гри;
в) першим гру починає партнер, який має
будь-який однозарядний«Кt»—« Кt» або «Аn» - «Аn».
III. Ігри-ролі
Використовуються
різновиди групової роботи.
«Учитель
— учень»
Гру доцільно
проводити під час перевірки домашнього завдання. «Учитель» ставить запитання з
певної теми «учневі», а потім оцінює його знання.
Запитання можуть
мати різні рівні складності. У даному випадку оцінюються творча робота учнів,
уміння правильно ставити запитання й одержувати відповідь на них.
«Веселий КВК»
Групова гра, яка охоплює
велику кількість учасників. Грають дві команди (5—6 учнів у кожній з них).
Решта учнів — уболівальники, які одночасно є суддями.
Тема «Початкові
хімічні поняття. Хімічні елементи».
Приклади завдань для команд:
1. Придумати назву команди.
2. Конкурсні завдання:
а) «Хто швидше й більше?»(по 1 балу).
Написати назви елементів, які закінчуються на літеру «н».
Наприклад: Аргон, Криптон.
б) Скласти назви речовин зі складів: кис, маг, ень, ній, ка, нат, лій, рій, во,
день.
Відповідь: кисень, магній, калій, натрій, водень
1. Розминка.
Беруть участь по
одному учаснику від кожної команди.
Запитання:
а) явища, які супроводжуються виділенням теплоти
й світла (горіння);
б) цифра, яка ставиться перед хімічною формулою в
рівнянні реакції (коефіцієнт);
в) речовини, утворені з атомів одного хімічного
елемента, називаються ... (простими);
г) частинки, з яких складаються молекули (атоми);
ґ) найменша
неподільна частинка (атом).
4. Конкурс капітанів: «Ти мені — я тобі».
Капітани
команд ставлять запитання один одному. Оцінюються правильність постановки
запитання та сама відповідь (по 1 балу за запитання та відповіді).
2. Конкурс «Що це означає?».
Це гумористичний конкурс для всієї команди. Засобами
міміки учасники зображають будь-яке хімічне явище або визначення. Друга команда
повинна вгадати, що це означає (1 бал за правильну відповідь).
6. Розробити правила техніки безпеки.
Це завдання виконує решта
членів команд. Кожна команда одержує таблички (див. табл. 2).
Таблиця 2
Х
|
І
|
Е
|
А
|
К
|
Ж
|
Н
|
А
|
У
|
В
|
А
|
С
|
!
|
І
|
М
|
Р
|
И
|
Т
|
О
|
М
|
П
|
Б
|
А
|
Н
|
М
|
!
|
Ч
|
Н
|
І
|
В
|
И
|
Н
|
Е
|
Р
|
О
|
Т
|
И
|
А
|
К
|
Завдання: починаючи
рух згори від лівої клітинки і пересуваючись по горизонталі (ліворуч або
праворуч) або по вертикалі (угору або вниз), пройдіть усі клітинки таким чином,
щоб із літер, наведених у них, утворилося правило щодо застережних заходів під
час роботи з хімічними реактивами. Кожна клітинка може
бути використана тільки один раз.
Відповідь:
“Хімічні реактиви не можна пробувати на смак!”
Після проведення цієї гри підбиваються підсумки КВК.
УРОКИ-ІГРИ
Урок – гра «Російське лото»
Умови гри: у грі
беруть участь п'ять команд. Кожна команда отримує картку, у якій вказані номери
десяти питань. Учитель чи провідний гри дістає з мішка барило з номерами.
Команда, що має в картці є це число, отримує декларація про відповідь. Якщо
відповідь вірний, то команда отримує барило і його за відповідний номер в
картці. Якщо команда окремо не змогла правильно з відповіддю, то барило в
ведучого право відповіді отримує інша команда, яка отримує за пошук правильної
відповіді жетон. За цей жетон можна викупити той барило, який був вийнято з
мішка, але так і у ведучого. Перемагає та команда, яка першою поставить барила
попри всі номери картки. Цю гру робити під час уроків узагальнюючого повторення
чи з всьому курсу.
Урок – гра «Аукціон».
На торги виносяться
завдання щодо будь-якої темі, причому вчитель заздалегідь домовляється з дітьми
теми гри. У грі беруть участь 3 – 5 команд. З допомогоюкодоскопа на екран
проектується лот № 1 – п'ять завдань на тему (можна завдання заздалегідь
написати на дошці, на плакаті, або використати бодай готові, роздруковані
тексти) Перша команда вибирає завдання й призначає йому ціну від 1 до 5 балів.
Якщо ціну цієї команди вищими за ті, які дають інші, вона отримує завдання й
виконує його. Інші завдання мають купити інші команди, Якщо завдання вирішено
вірно, команді нараховуються бали (чи частину їх) знімаються. Переваги цій
простій гри акторів-професіоналів у тому, за вибору завдання учні порівнюють
усі п'ять завдань і подумки прокручують хід розв'язання.
Урок – гра «Лабіринт». ( огляд знань на тему, поділу, тощо. буд.)
Клас розбивається на
3 – 5 команд, причому кожна команда створюється з хлопців різних здібностей,
щоб команди були рівні під силу. У класі розставлено столи, кількість яких
залежить кількості вибраних тим. На столах лежать номери столів, завдання
кожному за гравця з різних тем, причому завдання 3-х рівневі за здібностями
учнів, завдання конверті пронумеровано й у учень знає свій номер завдання.
(Можна робити завдання робити завдання щодо 3-хуровневим тестів, розкласти
роздруковані тести на столах і заздалегідь оголосити учням завдання якого рівня
вирішує).
Хлопці тягнуть
жереб, хто від якого столу, якою темі починає працювати, у порядку. За кожним
столом сидить експерт (ним бути сильний учень даного класу, або старшокласник,
який перевіряє слушність рішення завдання.) Контрольна карта з рішенням завдань
повинно відбуватися в кожного експерта кожним столом нараховує кількість балів
кожнурешенную завдання індивідуальні картки кожного учня, ставлячи свою розпис
і бали до пайового фонду команди, ставлячи в картку команди.
Перемагає команда,
набравши більше балів і кожного учня виставляється середня оцінка до наукового
журналу з їхньої індивідуальним картках.
Немає коментарів:
Дописати коментар