Проблема
урізноманітнення форм роботи на уроці, мабуть, вічна, як сам урок. Усе залежить від особистості вчителя,
рівня його майстерності. Величезна кількість фахових педагогічних видань
містить перлини досвіду, які допомагають швидко й якісно перевірити знання
дітей, розширити їхній кругозір,
ефектно розпочати нову тему, вміло використовувати гру. Проте ми добре розуміємо, що в арсеналі
методичних прийомів учителя залишається
небагато форм роботи на уроці. Решта прийомів забувається, а займатися їх пошуками знову ніколи.
Інтерактивне
навчання—це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності. Вона
передбачає конкретні цілі. Одна з них—створення комфортних умов навчання,
таких, за яких кожен учасник процесу відчуває свою інтелектуальну спроможність,
що робить продуктивним і сам процес навчання. Суть інтерактивного навчання
полягає в тому, що навчальний процес організований так, що всі учасники
залучені до процесу пізнання, формування висновків, створення певного результату,
де кожен робить особистий внесок, іде обмін знаннями, ідеями, способами
діяльності. Особливістю є те, що відбувається цей процес в атмосфері доброзичливості,
взаємної підтримки, а це дозволяє не тільки здобути нові знання, але й розвиває
саму пізнавальну діяльність, переводить її на вищі форми кооперації й праці.
Слід відзначити, що інтерактивне навчання
дозволяє розв'язати відразу кілька завдань. Головне—розвиває комунікативні уміння
й навички, сприяє встановленню емоційних контактів між учасниками процесу,
забезпечує виховне завдання, бо учить працювати в команді, дослухатися до
думки кожного. І ще — використання інтерактиву знімає нервову напругу, дає
змогу змінювати форми діяльності, переключати увагу на вузлові питання.
Класифікація
інтерактивних методів
Кооперативне
навчання
|
Фронтальні
методи
|
Навчання
у грі
|
Навчання
у дискусії
|
Ротаційні трійки
Карусель
Акваріум
Робота в парах
Діалог
Синтез думок
Спільний проект
Пошук інформації
|
Обговорення проблем у загальному колі
Мікрофон
Мозковий штурм
Навчаючи-вчуся
Ажурна пилка
Аналіз ситуацій
(касе-метод)
Дерево розв’язань
|
Імітації
Спрощене судове рішення
Громадські слухання
Рольова гра
|
Метод ПРЕС
Обери позицію
Зміни позицію
Неперервна шкала думок
Дискусія
Дебати
|
Педагогічні прийоми на різних етапах уроку
Початок уроку
має створити відповідний настрій на навчальну діяльність.
• Можна почати напівжартівливо, знайомлячи учнів із планом уроку: «Спочатку
ми помилуємося вашими глибокими знаннями під час опитування, потім потренуємо
мозок — порозв'язуємо задачі, нарешті витягнемо зі схованки дещо цінне
(повторення)...»
• Добрий настрій на роботу дає відповідна
музична пауза.
• Пам'ятайте, якщо діти регулярно подають домашнє
завдання на перевірку, то ця процедура відпрацьовується і закріплюється
надовго.
• Запропонуйте учням на початку й у кінці
уроку сигналізувати про свій емоційний стан за допомогою спеціальних
піктограм:
Якщо «посмішок»
у кінці уроку стало більше — урок вийшов!
• Корисна традиція: використовуйте гру-відпочинок посеред уроку. Гра повинна
допомагати пізнанню, повинна займати чітко відведений час.
• Психологи
рекомендують: використовувати, крім голосових, ще й
невербальні команди (жести, міміку).
Прийом «Приваблива мета»:
«Здивуй». Наприклад, якщо мала дитина не хоче
купатися, розумна мама скаже: «Ходімо не купатися, а помити іграшку-рибку!»
ЗАПАМ'ЯТАЙТЕ:
• Шукайте
просту, зрозумілу, привабливу мету в колі вікових інтересів та захоплень учнів.
• Здивуйте
учнів, адже ніщо так не стимулює роботу
мозку, як цікаве.
Прийом «Відтягнута відгадка»
На початку
уроку вчитель задає загадку, наводить цікавий факт. Відповідь на поставлене
запитання буде знайдена під час роботи над новим матеріалом. Можна це зробити
наприкінці уроку, щоб з цього розпочати наступне заняття.
Приклад. Географія. Урок розпочинається з розповіді
про кругосвітню подорож Магеллана. Виявилося, що в корабельному журналі був
«загублений» один день, отже, всі релігійні свята відзначалися несвоєчасно.
Чому так сталося? (Вивчається тема «Годинні пояси» і вводиться поняття про
лінію зміни дат.)
Прийом «Спіймай помилку!»
Пояснюючи новий
матеріал, учитель навмисне припускається помилок, про що обов'язково
заздалегідь попереджаються учні. Можна успішно використовувати й для письмових
завдань.
ЗАПАМ'ЯТАЙТЕ:
Є сенс
припускатися помилки в типових помилконебезпечних місцях.
Приклад: 2 + 2-2 = 8 (правильна відповідь — 6).
• Не використовуйте прийом, якщо
в учнів немає засобу довести істину. По-друге, краще «не заграватися». Усе
добре в міру.
Знайди помилку!
1 варіант.
Учитель дає учням певний матеріал і
просить знайти у викладі помилки (можна навіть вказати їх кількість).
Звичайно, серед таких помилок є 2—3 явні,
ще 2—3 типові,
інші помилки малопомітні. І тільки одну помилку може виявити миніть на кожен
спеціаліст. Знайдення такої помилки може означати справді глибоке знання
предмета. Якщо матеріал учням знайомий, виникає природна ситуація успіху. Якщо
матеріал новий, учні можуть відчути себе експериментаторами, дослідниками,
експертами.
2 варіант.
Цей самий прийом можна використати за
командної участі учнів. Кожна команда готує вдома (або на уроці) розповідь із
помилками з певної теми або розділу і пропонує його іншій команді. Можна для
економи часу обмінятися заготовленими вдома текстами з помилками. Тут можливе
подвійне змагання: хто краще приховає і хто більше знайде.
Подача домашнього завдання
Подача
домашнього завдання може бути цікавою.
Приклади:
«Домашня
почта».
• Влаштувати пошту (домашнє завдання у конвертах
і т. ін.)
• Використати якусь формулу (закон Ома: / = ІІ/К,
І = 2А, І/ = 36 В; К = ? Відповідь буде номером домашньої
задачі.)
Конкурс «Я—репортер».
—
Візьміть
інтерв'ю у родичів чи знайомих на тему «До чого призводить порушення техніки
безпеки вдома та на роботі».
—
Напишіть
репортаж на тему «Хімічні елементи в організмі людини».
—
Зробіть
репортаж на тему «Чим ми дихаємо?»
—
Візьміть
інтерв'ю у пожежного на тему «Чому виникають пожежі, як їх гасити та
попереджати».
—
Напишіть
нарис або зробіть колаж на тему: «Оксиди навколо нас».
«Конкурс
знавців».
—
Хто
наведе більше прикладів із літератури, кінофільмів, газет або журналів, в яких
герої зустрічалися із хімією або алхімією.
—
Хто
наведе більше прикладів речовин, які він використовує у повсякденному житті.
—
Запишіть
у три стовпчики якомога більше прикладів тіл, матеріалів та речовин. В яких
випадках поняття матеріал та речовина співпадають?
—
«Завдання для Попелюшки.
—
Згадайте
відому казку. Яку суміш наказала розділити мачуха? Чи можна це зробити?
А якщо б Попелюшці потрібно було
розділити суміші: а) рослинної олії і води;
—
Придумайте
рекламу «Кисень — життєдайна речовина»
«Атоми
у нас вдома».
—
Виготовте
із пластиліну моделі молекул простих (О2, Н2, С12)
і складних (НС1, СО2, Н2О) речовин. Атоми різних
елементів повинні мати різний колір і різний розмір.
«Домашній експеримент ».
Проведіть удома
такі дослідження:
1) нанесіть
краплину спиртового розчину йоду на розрізану картоплину;
2) змішайте
дрібку питної соди з оцтом;
3) запаліть
сірник.
— За якими
ознаками можна віднести ці явища до хімічних реакцій?
Дидактична гра «Допоможи товаришеві».
На окремому аркуші напиши три хімічні рівняння без коефіцієнтів. На
наступному уроці обміняйся із сусідом по парті, перевір, чи правильно він розставив
коефіцієнти, допоможи знайти помилки.
«Слідство
ведуть хіміки».
— Допоможіть відрізнити метали (залізо,
мідь, алюміній) від неметалів (кисень, сірка) за зовнішнім виглядом та
фізичними властивостями.
— Оксиди сховалися між іншими речовинами.
Допоможи їх знайти і назвати. З'ясуй, чого більше: оксидів металічних чи
неметалічних елементів: НС1, КОН, СаО, 2пО, Н25, 5О2,
КаОН, НМО3, Н2О, Ре2О3, СО2,
№2О, СаСО3,1ЧО2.
— «Деякі оксиди замаскувалися під різними
назвами: іржа, негашене вапно, сухий лід, лисячий хвіст, вода. Допоможіть
встановити їхнє хімічне ім'я.
«Фантазуємо разом».
— Продовжить оповідання: «...Космічний корабель прибув на невідому планету. Зовнішні аналізатори встановили відсутність у повітрі кисню...»
—
Придумайте
рекламу «Кисень — життєдайна речовина»
«Задачі без запитань»
Одер Басил із Франції часто пропонує молодшим учням
на уроках математики задачі без запитань. Фактично дано опис певної ситуації.
Діти вникають у неї й самі ставлять численні запитання. До речі, цінне в цьому
завданні
те, що учні
складають запитання не тільки за ситуацією, а й за аналогією, за
протиставленням, за особистим досвідом. Це допомагає виходити за межі
предмета.
Дуже цікава така
форма роботи для уроків фізики, оскільки може дати поштовх до дослідження.
Прийом « Буриме»
«Прийди у свій літературний клас, напиши на дошці
готову риму, і нехай один ряд напише під неї вірш у стилі Байрона, інший — у
стилі Маяковського, третій — у стилі Ахматової. Ось коли учні на такому рівні
знатимуть особливості стилю, мови, почуттів поетів, тоді можна сказати, що
клас у вас літературний.
Прийом «Практичність теорії»
Введення в
теорію учитель здійснює через практичні задачі, користь яких очевидна учням.
Приклад. Учитель німецької мови використовує як
дидактичний матеріал фрагменти інструкцій до німецьких ліків, товарів. Учням
очевидна необхідність розібратися в них.
Прийом «Питання до тексту»
Розпочинаючи
роботу з текстом, поставити перед учнями завдання: скласти питання
репродуктивного поширюючого та розвиваючого характеру. Потім провести конкурс
на найцікавіше питання.
Гра «Так — чи ні»
Використовується
для зацікавленості дітей, створення ситуації деякої інтриги. Ця гра навчає школярів
слухати один одного, складати розрізнені факти у єдину картину,
систематизувати вже наявну інформацію.
Алгоритм
дій:
Учитель або
учень загадує дещо (об'єкт, предмет, персонаж тощо).Учні намагаються здогадатися,
про що йде мова за допомогою своїх запитань, на які вчитель може відповісти
тільки «ТАК» чи «НІ».
«Навчальний мозковий штурм» (НМШ)
Ця форма
навчальної діяльності може бути використана для учнів будь-якого віку, під час
викладання будь-якого шкільного предмета.
Доречно
використовувати:
• для кількох рішень конкретної проблеми;
• під час організації групової форми
"роботи;
• для розв'язання творчих, евристичних задач,
що розвивають креативність мислення.
Алгоритм дій:
1. Обов'язково провести інструктаж груп.
Головне правило
- НЕ КРИТИКУЙ!
2. У групі
обирається ведучий, секретар, спікер. Чітко регламентується час для всіх
етапів роботи.
3. Перший етап — створення банку ідей (найнеймовірніших).
4. Другий етап — аналіз ідей у групі.
5. Третій етап — обробка результатів. Озвучення
спікером результатів роботи групи перед класом.
6. Підсумки.
Типовими
помилками у використанні НМШ є:
• неправильний підбір завдання, теми для
обговорення;
• критика висунутих ідей;,
• втручання у роботу груп.
3. Як
організувати активне повторення вивченого на уроці
Прийом «Своя опора»
Учитель навчає
учнів складати власний опорний конспект нового матеріалу (полегшений варіант —
розгорнутий план). Добре, якщо учні встигають на уроці пояснити сусіду свої
опорні конспекти, а потім проговорити тему за чужою «опорою».
Прийом «Свої приклади»
Учитель
пропонує учням після нового матеріалу підготувати свої приклади (завдання,
задачі) до вивченої теми.
Прийом «Рефлексія»
(Метод
«Відкритий мікрофон»)
У кінці уроку
доречно поставити учням питання не тільки за новим матеріалом, а й такі, що
підводять їх до рефлексії. Наприклад
— Які
якості особистості формуються, розвиваються та удосконалюються в процесі
виконання подібних вправ?
— На яких
або якому етапі уроку варто застосовувати такі методи?
— Чи зацікавили вас ці вправи, якщо так, то чим?
— Чи потрібно надалі проводити такі уроки?
— Що на уроці було головним? Цікавим?
— Чого ви навчилися?
«Ланцюг асоціацій»
Кількома
словами висловіть, яку (які) асоціацію(ї) викликає у вас слово «вода». Слухайте
один одного уважно, щоб асоціації не повторювалися. (Протягом 2 хв.)
« МІКРОФОН»
Можна
використовувати як на етапі актуалізації та коригування знань учнів, так і під
час узагальнення матеріалу. Ця технологія дозволяє кожному дуже швидко
відповісти на поставлені питання або висловити свою думку чи позицію. Для
цього учням дають невелику вказівку, що
виконує роль мікрофона. Вчитель задає запитання, а учні, передаючи один одному
«мікрофон», відповідають на них. Учні повинні говорити швидко й лаконічно. Під час використання цієї
технології відповіді не коментуються й не оцінюються. Іноді цей прийом
поєднується з роботою «незакінчені пропозиції».
Наприклад, у 8
класі, вивчаючи тему «Основні хімічні поняття»,можна запропонувати учням за
варіантами заповнити таку картку:
1) Дрібна
частка речовини — це ....
2) Речовина, що
складається з атомів одного хімічного елемента, називається....
3) Певний вид атомів називається ....
4) ... води складаються з ... Оксигену та ...
Гідрогену.
5) Гниття м'яса — це процес, тому що в
результаті утворюються....
6) Скошена
трава, звалена в стіг, швидко нагрівається і..., а звалена в яму, утрамбована й
закрита зверху шаром землі, зберігається....
Визначення кращого проекту методом «Прес»
Пояснення до методу «Прес»
Метод «Прес»
використовують, коли виникають суперечливі питання і вам потрібно чітко
аргументувати певну думку з проблеми, що обговорюється, та переконати інших у
вашій правоті. Метод дасть вам можливість навчитися формулювати й висловлювати
власну .думку з дискусійного питання аргументовано, у чіткій і стислій формі,
а також впливати на думку ваших співрозмовників.
Метод «Прес» має такі структурні етапи:
1. Позиція
Висловіть свою
думку, поясніть, у чому полягає ваша точка зору. Почніть так: «Я вважаю,
що...».
2. Обґрунтування
Поясніть, чому
ви так вважаєте, на чому ґрунтуються докази на підтримку вашої позиції. Почніть
зі слів: «Оскільки...», «так як...».
3. Приклад
Наведіть факти,
дані, будь-яку інформацію, що аргументують, доводять, підсилюють вашу
позицію, демонструють вашу правоту.
4. Висновки
Узагальніть
свою думку, зробіть висновок, ще раз переконливо й чітко висловіть власну
позицію. Почніть так: «Отже (тому), я вважаю...».
У різних ситуаціях навчання або життя за потреби
відстояти свою позицію, переконати інших намагайтеся дотримуватися структури
методу «Прес». Використовуючи ці фрази, ви повинні висловити свою думку. На обговорення
в групі вам дається до 3 хв. Обговорення (виступ) — до 1 хв.
«Доведи позицію» (метод «Карусель»)
— Давайте
утворимо два кола: «внутрішнє» — сині, зелені кольори,
«зовнішнє» — жовті, коричневі кольори.
— Внутрішнє коло відстоюватиме позицію «Вода —
руйнівник»; зовнішнє — «Вода — джерело життя».
а) Протягом 1
хвилини ви повинні обдумати, які ви можете висунути аргументи на захист своєї
позиції.
б) Тепер
протягом 30 секунд зовнішнє
і внутрішнє кола повинні викласти один одному (по черзі) свої аргументи.
в) Через
хвилину зовнішнє коло за годинниковою стрілкою пересідає на одне місце, і все
повторюється (до повернення на своє місце — повне коло).
— Таким чином (питання до внутрішнього кола):
чи переконали вас опоненти у своїй правоті та хто саме (вкажіть особу)?
Таке саме
питання ставиться до зовнішнього кола.
— Поверніться до
своїх груп.
«Сенкан» — вірш із п’яти рядків (рими не обов'язкові).
1 — іменник
2 — два
прикметники
3 — дія (три
слова)
4 — фраза з
чотирьох-шести слів
5 — синоніми
(до іменника)
Приклад
Хімія
Складна,
цікава.
Отруює, лікує,
помагає —
Помічник і ворог
людини
Життя.
Хімія
Корисна,
небезпечна.
Розщеплює,
вдосконалює, знищує,
Об'єднує науки
про природу —
Наука.
«Дистанційний диктант»
Клас ділиться
на 5 команд. Текст диктанту теж ділять на 5 частин. Аркуші з текстами цих частин
прикріплюють до стіни якомога далі від команди, для якої призначені. Кожен із
членів команди стає гінцем. Він підходить до тексту (безліч разів). Читає
його, запам'ятовує, повертається до команди, диктує свою частину товаришам.
Команди змагаються: перемагає та, яка закінчить свій диктант раніше й не
зробить помилок (або зробить їх менше, ніж інші команди). Під час виконання
цього завдання учні розвивають зорову пам'ять, тренують спостережливість.
Така сама
робота може бути на уроці математики, фізики, хімії. Замість частин диктанту на
стінах висять приклади, тексти задач. Гінці мають запам'ятати приклад або
задачу, записи робити не можна.
«Снігова куля»
Кожен учень
домислює речення або
якесь інше завдання вчителя так, щоб
утворився безперервний ланцюжок певних
категорій.
Приклад.
Клас
поділяється на три групи по рядах. Кожен ряд одержує перфокарту. Кожен учень
повинен заповнити клітинку й швидко передати іншому. Виграє той ряд, який
першим правильно виконає завдання
Чудовий хід для перевірки домашнього завдання. Якщо ж ви про це попередите
дітей заздалегідь, вони особливо уважно читатимуть заданий параграф.
До дошки
викликають учня. Йому пропонують прочитати текст домашнього параграфа і відмовити
втрачену інформацію (вчитель закриває кілька рядків тексту папером). Клас
слідкує за підручником, оцінює знання учня.
А можна
покласти закладку не поперек, а вздовж сторінки. Ще складніше!
«Сторінка із щоденника»
Це захопливе творче займання можна
використати на будь-якому уроці. Запропонуйте учням відновити сторінку зі
щоденника члена команди корабля Колумба, учасника Бородінської битви, героя
казки, відомого вченого тощо.
«Конкурс літописців »
Доречно використовувати під час повторення. Можна скласти літопис знаменних
подій будь-якого періоду (століття, країни) з фізики, історії, географії,
хімії. Можна навіть провести конкурс творчо оформлених літописів.
«Рекламна пауза»
Для узагальнення
й систематизації знань за кожною темою можна дати учням завдання виготовити
рекламний плакат, буклет, афішу, листівку тощо. Міра засвоєння матеріалу добре виявиться
в роботі.
На уроці хімії
дуже цікавий вигляд має реклама будь-якого елементу Періодичної системи Менделєєва,
на уроці історії — товари, які з'явилися в цей проміжок часу (автомобіль,
картопля, тютюн тощо).
«Відгадай, хто я»
На уроці
історії, географії, хімії, фізики тощо можна запропонувати учням виступити від
імені відомої особи, не називаючи її, а описуючи.
.
«Запитання — відповідь.»
Іноді перевірку домашнього завдання можна
робити так: учню, якого викликали до дошки, товариші ставлять запитання до вивченого
параграфу (не заглядаючи в підручник). Оцінюють точність і правильність
відповідей і самих запитань.
«Вірю — не вірю »
Такий прийом
можна використати на будь-якому уроці. Вчитель складає опитувальник і зачитує
його в класі. Кожне запитання починається словами: „ чи вірите
ви, що.....?”
Учні мають або
погодитись с терміном , або ні.
Приклад.
--Чи вірите ви, що алюміній найлегший метал?
--Чи вірите ви, що періодичний закон відкрив Бутлеров?
І т. д...... .
«Предметне лото »
Клас ділиться
на 2 команди. У кожної команди картка із запитаннями під відповідними
номерами. Вчитель виймає діжечку із цифрою лото. Відповідають ті, хто має
запитання під цим номером.
«Монолог поета »
Учитель просить
учнів удома або під час уроку скласти відповідь на запитання, використовуючи
тільки рядки з віршів певного поета.
«Хто більше прочитає слів у
слові? »
Учитель пропонує учням терміни, які вивчаються на уроці або вивчалися
на попередніх уроках. З літер цього слова потрібно скласти інші предметні
терміни, що можуть бути пов’язані
з предметом, не додаючи літер. Літери,
що є в запропонованому слові, можна використовувати тільки раз.
Так, із літер «електродинаміка» можна скласти терміни: динамік, камін, міна, анод,
електрон, електрик, діелектрик, динамо, макет, катод.
Гру доцільно
проводити з термінами, які складно запам'ятати і з літер яких можна скласти
інші терміни. Гру
можна проводити індивідуально, а можна поділити учнів на дві групи і визначити
переможця. Перемагає група, яка склала більше слів.
«Тематичні терміни.»
Учням
пропонують записати на аркушах паперу терміни, використані в даній темі.
Це можуть бути прізвища вчених, назви розмірів,
одиниці їх виміру. Через певний час викладач припиняє записування слів І пропонує одному з учнів зачитати записані слова. Інші викреслюють
назви, що повторюються. Учень, у якого
виявиться найбільше
Термінів буде
переможцем. Гра індивідуальна, її
доцільно проводити для розминки, наприклад., перед
перевіркою якості знань учнів.
«Лото»
Для організації
цієї гри на аркуші паперу слід
записати великими літерами формули теми або розділу. Потім аркуш розрізати так, Щоб на кожній частині
паперу залишалися літери, цифри, математичні знаки тощо. Частини аркушів у двох
примірниках перемішують на столі.
Потім учитель викликає до столу двох учнів і
пропонує скласти формули. Перемагає
найкращий знавець формул. На виконання цієї роботи відводять певний час. Гра індивідуальна, її можна використовувати
як один із засобів перевірки знання формул.
«Магазин»
Один із групи
учнів є «директором магазину», до якого надійшов «товар»: питання з предмета,
які на дошці записує вчитель. Директор пропонує «продавцям
(іншим учням) прийняти товар (відповісти на запитання), а потім він сортує
товар: вищий гартунок – абсолютно
правильні відповіді ( вищий рівень), перший ґатунок — неповні відповіді (середній рівень), другий ґатунок —
відповіді з похибками (достатній рівень) і неправильні відповіді (низький
рівень). Сам «директор магазину» теж повинен відповісти на поставлено
запитання.
Може бути й
таке, що під час сортування «товару» «директор зрозуміє неправильність або недостатність
своєї відповіді й скаже про це вчителю. В будь-якому разі він заслуговує на
хорошу оцінку викладача.
Гру можна
проводити на узагальню вальному уроці з якоїсь теми. Крім того, до «магазину» може
надходити декілька видів (тобто декілька запитань) «товару».
«Мозкова атака»
Учні потрапляють
в «екстремальну ситуацію» і повинні негайно дати відповіді на поставлене
запитання.
Наприклад,
учитель каже: «Ви — капітан корабля. Ваш корабель тоне. Що необхідно зробити,
щоб уповільнити швидкість затоплюваності корабля для порятунку пасажирів? Які
закони фізики при цьому слід знати?»
Ця гра
індивідуальна, її проводять у вигляді розминки на повторення вивченого
матеріалу.
«Прес-конференція»
Ця гра —
колективна. З класу вибирають кілька учнів, як грають ролі «академіків»,
«директорів заводів», «відомих учених» тощо. Інші учні —«журналісти». Вони
представляють якесь «видання» або «телерадіо програми». «Журналісти» ставлять
запитання «учасникам прес-конференції». Запитання має завчасно знати вчитель,
тому що вони мають відповідати темі прес-конференції, віку й рівню знань учнів.
Оцінюють і правильність відповідей, слушність запитань.
Прес-конференції
добре проводити на узагальнюючих уроках з якоїсь теми. Звичайно, наведені
приклади ігор не вичерпують їхньої різноманітності. До ігор ще можна віднести
кросворди, ребуси, головоломки. Поділ ігор на вікові групи теж умовний.
«Ажурна пилка».
Цей метод
сприяє навчанню й дає учням можливість передати свої знання однокласникам. Для
цього необхідно підбирати матеріал,
поділити клас на групи. Кожен учасник одержує кольоровий трикутник або
квадрат. У первинних групах учні одержують й обговорюють блок інформації, після
чого розходяться по експертних групах за кольорами. В експертних групах кожен
учасник ділиться блоком своєї інформації, після чого всі повертаються у свої
групи та обмінюються отриманою інформацією. А для коригування вмінь, первинним групам можна дати певне
завдання відповідно до теми.
«Хокей»
Як і в
справжньому хокеї, кількість «хокеїстів на полі» від кожної команди — по
шестеро (один воротар, двоє захисників і троє нападників). Правила гри в
навчальному хокеї схожі на правила гри у справжньому. Тільки ці «хокеїсти»
сидять за навчальними силами. Кидок у ворога ц навчальному хокеї означає запитання,
поставлене суперником. «Гол» — на запитання відповідь не дано. Або неправильна відповідь.
«Шайбу відбито» — захисники або воротар дали правильну відповідь.
Арбітром може
бути сам учитель. Він стежить за дотриманням правил, видаляє порушників, зупиняє
час, дає гравцям дозвіл на запитання й на відповідь, використовує музичні
паузи.
Усі інші
виступають у ролі запасних гравців або вболівальників.
Доміно «Закінчити фрази»
Учням пропонують
18 фраз, які не мають закінчення, самі закінчення є, але на інших аркушах. Учням
необхідно підібрати правильні закінчення до цих фраз.
1. Якщо молекули тіла «відсовуються» одна від
одної, то об'єм тіла... (збільшується).
2. Частинки,
з яких складаються речовини, називаються...(молекулами).
3. Усі молекули однієї й тієї ж речовини., (однакові).
4. Молекули всіх тіл рухають...(безперервно і хаотично).
5. Частинки, на які поділяються молекули,
називаються...(атомами).
6. Атоми
складаються з дрібніших частинок, які називають... (елементарними
частинками).
7. Явище самоцільного проникнення молекул
однієї речовини в проміжки між
молекулами іншої речовини називають... (дифузією).
8. Рух дуже
малих твердих частинок, завислих у рідині, називають... (броунівським рухом).
9. Якщо швидкість
руху молекул збільшується, то температура тіла
(зменшується)
10. Між
молекулами тіла існують сили
взаємного ... (при
тяжіння)
11. Між
молекулами тіла існують сили взаємного... (відштовхування).
13. Якщо
молекули речовини розташовані гак, що відстань між ними менша за розміри самої молекули, то це...(рідина).
14. Якщо молекули речовини розташовані в певному
порядку, то це...(тверде тіло).
15. Якщо
відстань між молекулами набагато більша за розміри самих молекул, то це... (газ).
16 Речовина,
яка не має власного об'єму й форми, це... (газ).
17. Речовина, яка зберігає об'єм і форму, це... (тверде
тіло).
18. Речовина, яка зберігає об'єм, але легко
змінює форму, це... (рідина).
«Барон Мюнхгаузен»
Від імені
барона Мюнхгаузена дають помилкове твердження. Завдання гравців — розвінчати «брехню».
Наприклад, у 9-му класі після вивчення теми „Метали і сплави” можна розповісти
таку казочку:
Барон, що виграв багато грошей, наповнив
гаманець золотом і сріблом
і рушив додому, але, поки
йшов, монети зрослися одна з одною і зіпсувались.
Учні швидко розвінчують
Мюнхгаузена, бо утворення сплавів в твердих
тілах — дуже тривалий процес,
і потребує певних умов.
«Хімічний
(історичний, біологічний...) слалом»
Застосовують
прийом у роботі з різними текстами. Клас ділиться на групи, їм дають час для
вивчення будь-якого тексту. Потім кожна група готує за текстом певну кількість
запитань для суперника. Правильність відповідей оцінюють самі учні. Тексти
краще брати пізнавального характеру.
«Крокодил»
Цю досить
відому гру з успіхом використовують на уроках узагальнення знань. Учні
діляться на 2 команди. Один з учнів демонструє дослід, явище за допомогою
міміки й жестів, без слів, без обладнання. Переможець — команда, котра швидше
розгадає показане.
«Що? Де? Коли?»
Немає потреби
описувати хід цієї гри. Скажемо тільки, що ця форма доцільна передусім на
уроках узагальнення, але її можна використовувати й під час вивчення нового
матеріалу. Гру можна проводити і з випереджувальним домашнім завданням. Скажімо,
в 9-му класі під час вивчення теми «Метали » дітям дають завдання знайти в
книгах описи різних металів та їх значення в житті людини. На узагальнюючому
уроці проводиться гра, яка розширює кругозір учнів та надає можливість
перевірити рівень їх підготовки.
Прийом «Пінг-понг»
Застосовують
під час опитування за домашнім завданням. До дошки виходять двоє учнів і по
черзі ставлять один одному запитання з теми. Учитель оцінює відповіді. Оцінка
залежить від кількості правильних відповідей, додаткові бали можна ставити за
якість відповідей. Гра не потребує попередньої підготовки з боку вчителя.
Розрахована на активізацію уваги учнів під час відповіді біля дошки.
«Відповідь із рецензією»
Відповідь учня
біля дошки записують на магнітофон. Прослуховуючи запис, клас пише за раніше
розробленим планом рецензію (повнота відповіді, логічність, манера учня
говорити і триматися, що випущено у відповіді, що сказано неправильно,
наявність своїх прикладів, оцінка). Рецензія може мати й жартівливий характер.
Рецензії, можна перевіряти вибірково, зачитувати деякі з них і давати свій коментар.
«Коментатор»
Використовують, як правило, під час повторних показів фільмів, діафільмів,
діапозитивів, репродукцій, демонстранті
карток через епідіаскоп тощо з метою закріплення матеріалу. Суть
полягає в необхідності прокоментувати кінофільм, продемонстрований без звуку,
або діафільм без титрів. Коментатора можна перервати і попросити іншого
продовжити розповідь.
«Бараняча голова»
Допомагає
засвоїти нову термінологію. Наприкінці уроку дають завдання: згадати всі нові
терміни уроку. Перший учень називає один термін, другий — попередній і свої, третій — обидва попередніх і
свої тощо. Порядок слів зберігається. Якщо учень помилився, наступний не виправляє його, а каже: „бараняча голова”. На уроці, що завершує тему, ланцюжок
термінів може доходити до 20 і більше слів.
«М'яч із словами»
Це один із
варіантів відпрацювання термінології. Кидаючи м'яч сусідові, учень називає
термін. Той, хто його спіймай, додає
такі слова, щоб утворилося коротке речення, кидає м'яч наступному, називаючи
новий термін.
Наприклад.
Оксиди – складні речовини
Кислоти – складаються з гідрогену
і кислотного залишку... .
Гра розвиває
винахідливість, стимулює увагу й реакцію.
«Особисті асоціації »
Особисті
асоціації школярів – це спроба застосування до навчання власного досвіду та
спостережень учнів з життя. Це надає змогу приблизити навчання до життя,
розуміти значення отриманих знань, вмінню їх аналізувати та пояснювати. Учень
пояснює, чим викликані ті чи інші асоціації, розповідає про свої почуття і при
цьому краще розуміє процес чи речовину, якаі вивчаються.
Ось один із таких прикладів:
-
Які
асоціації у вас викликає слово „вода”, поясніть чому.
-
З
якими вуглеводнями асоціюються у вас такі слова, як „болото”, „холодильник” ,
„мигдаль” – поясніть чому?
-
Які
асоціації у вас викликають поняття: кислота, водень, кисень. Наведіть приклади.
«Хто
більше»
Учням
пропонують перелічити на аркушах паперу терміни, які використовують у даній навчальній
темі. Через 3—4 хвилини учні припиняють записування слів. Учитель пропонує
одному з учнів зачитати записані ним слова. Інші викреслюють назви, що
повторюються. Учень, у якого записано найбільше термінів, перемагає.
«Ерудит ЮША» (Юридична Шпаргалка Абітурієнта)
Конспектувати
навчальні матеріали намагаються майже всі, але мало хто вчиться мистецтва
короткого й дохідливого зображення навчальної інформації, так, щоб це було
зрозуміло всім і насамперед було легко запам'ятати самому.
У центрі шпаргалки зобразіть декілька
головних, ключових понять. Напишіть їх різним кольором, шрифтом, обведіть.
Убік намалюйте стрілки, лінії. Відобразіть, з якими поняттями співвідносні
ваші ключові слова, малюнки-символи. Умова
одна: сама шпаргалка має
бути зрозумілою будь-кому з присутніх.
Учитель роздає навчальний матеріал (можна
взяти будь-який параграф із підручника),
і кожен
намагається скласти за ним шпаргалку в заданий час.
По закінченні заданого терміну вчитель
збирає роботи, перетасовує їх і передає по колу учасникам для оцінки. Кожен з
учнів оцінює чергову шпаргалку.
«МАГ»
Учні класу
діляться на три команди «допитливі», «кмітливі», «критики».
«Допитливим»
ставлять запитання чи завдання за
темою заняття або за пройденим матеріалом.
«Кмітливі» відповідають на поставлені запитання або вирішують завдання.
«Критики»
стежать за регламентом,
критикують дії й рішення двох перших груп, пропонують розподіл п'яти наявних
балів між трьома командами.
Максимальна
оцінка: два бали— за запитання, три бали
— за відповідь.
«Критики» отримають бали, які вони
аргументовано віднімуть у двох інших команд. Учитель мас право накласти «вето»
на несправедливе рішення критиків і право присудити додатковий бал за особливо
цікаве запитання (завдання) або відповідь (розв'язання).
Після кожного туру команди міняються
місцями: «допитливі» стають «кмітливими», «кмітливі»— «критиками»,
«критики» — «допитливими».
Учитель підбиває підсумки, проставляє бали проти кожного прізвища, аналізує дії учасників,
вказує на допущені
помилки, заслуховує міркування учнів.
«Розповідь літературного героя»
Цей прийом
існує у двох варіантах.
Варіант І
Людину, яка
добро розповідає або чигає, приємно слухати. Це потрібно вміти кожному.
Вчитель пропонує учню уявити себе в ролі літературного героя й розповісти про
нього так, щоб приємно було послухати друзям-однокласникам.
Варіант2
Розповісти
казку від імені героя:
а) Шарль Перро
«Попелюшка»
— від імені мачухи Попелюшки;
б) брати Грімм
«Бременські музиканти» — від імені персонажа (за вибором учня);
в) Уолт Дісней «Білосніжка»
— від імені одного з гномиків (за вибором
учня).
Ці прийоми сприяють розвитку емоційного світу
людини. Емоції виникають
під впливом різних подразників, які надходять із зовнішнього світу або з
середини самого організму, від органів до тканин. Вони необхідні, тому що урізноманітнюють
барвами наше життя, роблять його цікавим. Само слово «емоція» в перекладі з латини
означає «збудження», «хвилювання»,
Американський
психіатр Л.Екман після
проведених досліджень стверджує, що й вираз обличчя людини, в
свою чергу, впливає на її емоційний стан. Коли учасники експериментів —
студенти кількох коледжів — імітували вирази переляку, гніву, захоплення, и
них виникали відповідні емоції. Складніше було з усмішками,
адже їх існує 18 видів, і не всі вони означають радість.
Практика
доводить, що школярі, читаючи й відповідаючи, не використовують такі засоби
виразності, як
жест чи міміка. Наприклад, розповідають про щемливе — з усмішкою. Пошлемося
тут знову на авторитет Василя Сухомлинського: «Виховання емоцій — це не якесь окреме вузьке завдання, а сама
суть усього процесу становлення людини. Ось чому на уроках зарубіжної
літератури потрібно учнів навчати правильно використовувати жести, міміку
поруч із такими засобами виразності як темп,
сила голосу, його тон.
«Знайди пару»
1 варіант.
Гру проводять
із метою закріплення знань .Кожен
ряд учнів є однією командою. Команди отримують однакові комплекти листівок із зображеннями органів рослин, формулою речовини
чи рівнянням реакції. При цьому , кожен
гравець отримує одну листівку. Завдання: за певний час знайти листівку-пару і охарактеризувати рослину, тварину, речовину, явище. Переможе
та команда, яка утворила найбільше пар.
2 варіант.
Клас поділено на дві групи. Перша група
отримує картки із запитаннями, друга — картки з відповідями. Кожен мас знайти
свою половину. Відповіддю може бути практичне завдання, тоді парам необхідно
його виконати.
«Ланцюжок»
Гра корисна для
закріплення знань про різноманітність певного класу речовин. Грає весь клас.
Наприклад, у 8-му класі можна запропонувати гру для перевірки знань
представників класів „Оксиди”, ”Основи”, „Солі”.
1-й учень –
„Карбон(4) оксид”,
2-й —оксиди,
кислотні,
3-й — учень „Хлоридна кислота”
4-й — кислота, безоксигеновмістна, одноосновна, сильна, летка.
5-й —„ Натрій
гідроксид”.
6-й – основа,
луг, одно кислотна. І так далі...
«Цукерка»
За допомогою
цієї гри можна перевіряти знання
про певний об'єкт, який треба відгадати: речовину, реакцію, прилад або
аркуш із написаним на
ньому словом. Учні ставлять запитання (кількість їх вказує вчитель), що
вимагають відповіді «так» або «ні». Той, хто відгадає, отримує «цукерку».
Наприклад, під час уроку на тему „Солі”(8-й
клас) можна поставити 10 запитань.
У цукерці
заховано речовину „кухонна сіль”. Можливі запитання:
1.Це проста
речовина? - Ні
2.Це складна
речовина? –Так.
3.Вона має
колір? – Ні.
4.Вона має
смак? –Так.
5.Вана
розчиняється у воді? –Так.
6. Ми
зустрічаємося з нею в побуті? – Так.
7.Вона належить
до кислот? –Ні.
8. Вона
належить до солей? –Так.
9. Вона має
солоний смак? –Так
— Отже, кухонна сіль.
«Аукціон»
Використовують „Аукціон"
на етапі узагальнення знань.
Учні повторюють якусь властивість, функцію, особливість будови, спосіб життя певного об'єкта. Вони доповнюють
одне одного, набираючи якомога більше знань про цей об'єкт. Виграє той, хто
назве ознаку останнім, а інші не зможуть доповнити.
«Самі собі складаємо завдання»
Найбільш
корисне в цій грі залучення кількості понять з характеристикою. Під час
вивчення теми «Будова клітини» (10-й клас) можна так перевірити знання органел
та їхніх особливостей.
Учні отримують
чисті аркуші. За завданням учителя записують назву органели. Аркуш згортають,
передають сусіду праворуч або ліворуч. На отриманому аркуші вказують особливість
будови будь-якої органели, згортають, передають
сусідові, знову пишуть назву органели,
потім вказують функцію, а дані — органелу, потім особливість будови і т. д. По
кожному ряду циркулює свій комплект аркушів. Учень останньої парти щоразу
передає аркуш на першу парту ряду. Після останнього запису аркуш розгортають,
підписують і стрілками поєднують назви органел, їхні особливості та функції. Найзмістовніші
картки оцінюють.
Гра «Скласти слово»
В основі даної
форми роботи — гра з літерами та словами. Для гри треба підготувати ігрові поля (велике — для загального
огляду і малі — для кожної команди). На ігровому полі зображають чотири
квадрати і кожен має свій номер) один біля одного розміром 3x3 (1-й квадрат),
4x4 (2-й квадрат), 5x5 (3-й квадрат), 6x6 (4-й квадрат). Горизонтальні лінії
квадратів нумерують справа з нижньої до верхньої лінії від і до 6. У кожний
квадрат по діагоналі зліва направо описують одну й ту саму літеру (наприклад
«А»).
Завдання
гравцям: по черзі
вписувати в одну горизонтальну лінію певного квадрата слона — іменники
називного відмінку в однині, які не
є власними назвами. Ці слова можуть бути власними назвами, якщо це обумовлено
правилами гри. Вступаючи в гру, капітан команди називає номер квадрата,
номер лінії та слово. Мало лише віднайти
слово— за це зараховують тільки 1 бал,
треба ще й на запитання відповісти. Якщо відповідь правильна, команда отримує
стільки балів, скільки літер доставлено в горизонтальну лінію квадрата.
Наприклад:
1) ...а
— оса -2 бали;
2) ...а — міна - 3 бали.
3) ...а
- марка -4 бали,
4) ...а — корова -5 балів;
Ведучий ставить
учасникам гри запитання, його помічник вписує у велике ігрове поле
віднайдені гравцями слова, інший — веде
облік набраних командами балів. Запитання для гри добирають диференційовано.
Якщо слово вписується в перший квадрат, то запитаний команди буде набагато
легшим, якщо ж у четвертий — складнішим. За змістом запитання можуть бути
різні або тематичні. Наприклад, якщо у грі літера «г», можна підготувати
запитання з географії, літера «і» — запитання з історії, літера «л» — запитання
з літератури тощо. Крім того, кожен квадрат може мати свої тематичні запитання.
Отже, залежно від конкретних завдань, гру можна ускладнювати або спрощувати.
Гра «Інтелектуальний поєдинок»
Для гри
потрібно підготувати велике ігрове поле та малі ігрові поля для команд. Велике
ігрове поле багаторазового використання — це квадрат 10x10, естетично
зображений на ватмані. Кожна горизонтальна лінія позначена числами від 1 до
10, вертикальна — буквами згори вниз. Усі сто клітинок поля закриті
кольоровими квадратами, прикріпленими до основи ватману скріпками, що тримаються
на непомітних прорізах над кожним квадратом.
Суть гри полягає в тому, що
гравці кожної команди по черзі називають координати ходу (наприклад, А-1,
Б-4), намагаючись якомога швидше виявити клітинки, які містять запитання з
різних галузей знань: історії, літератури, географії, економіки, культури тощо.
В ході гри помічники ведучого відкривають названі координати — знімають із
вказаної клітинки кольоровий квадрат, під яким знаходять те чи інше позначення,
котре може символізувати певну тему, на яку буде поставлено запитання, форму запитання (з
варіантами відповідей чи без них, із правом на обдумування чи без нього),
втрату ходу, вихід із гри члена команди, який назвав координати, додаткове
запитання. Якщо в ціль не влучено, то право продовжувати гру надають іншій
команді. Запитання для проведення гри складають з урахуванням пізнавальних
інтересів та здібностей учнів. Правила гри можуть бути спрощені або ускладнені.
За правильну відповідь нараховують 1 бал.
Гру припиняють,
коли всі клітинки із запитаннями буде відкрито. Виграє команда, яка по
закінченні гри матиме більшу кількість балів.
Гра «Погони в лабіринті»
Ігрове поле — своєрідний лабіринт. Одночасно
можуть грати 2—4 команди. Тема гри — міфи, легенди, повір'я.
У лабіринті —
16 секторів-запитань. Правильна відповідь на запитання означає проходження
одного сектора. Проходження кожною командою лабіринту позначають фішкою
відповідного кольору. Запитання ставлять одночасно всім командам. Якщо команди
дають правильні відповіді, їхні фішки пересувають лабіринтом до наступного
сектора, наближаючись до виходу. Хто швидше вийде з лабіринту, набравши
найбільшу кількість балів, той і виграє.
Гра
«Інтелектуальне лото»
Для проведення
гри потрібно підготувати настільну гру «Лото» (картки, діжечки, фішки), аркуші
паперу, ручки. Участь у грі може бути командною або індивідуальною.
Пропоновані теми: зоологічне, хімічне, казкове, історичне, географічно, краєзнавче,
літературне лото (можна скласти запитання за окремими творами чи темами),
лото-мозаїка (складають запитання з різних галузей знань). Учасники гри
вручають ігрові картки. Ведучий швидко називає числа, зображені на діжечках,
які він дістає з торбинки. Усі гравці
мають бути дуже уважними. Той, у кого на картці виявилося назване число, каже
«стоп». Йому ставлять запитання під таким самим номером. Якщо гравець відповідає
правильно, він має право закрити це число фішкою. Фішку отримують у помічника
ведучого. Якщо відповідь неправильна, неповна
— число залишається відкритим. Перемагає той учасник
гри, котрий найшвидше закриє всі числа на картці фішками, тобто правильно відповість на запропоновані
запитання. Стежити за дотриманням правил гри ведучому допомагають помічники
(записують усі числа, які були у грі, фіксують правильні відповіді, гравців тощо).
Гра «Інтелектуальний марафон»
Для проведення
гри потрібно підготувати ігрове поле і а фішки. На відповідно оформленому ігровому
полі для кожного учасника гри своя
«бігова доріжка", кожне запитання на ній позначене кружечком. Фішки
кожної команди пересуває помічник ведучого вперед до фінішу, якщо учасники
марафону дають правильні відповіді на запитання.
Учасники гри
мають пробігти «марафонську дистанцію» — 42 запитання. Гра вимагає від учасників
швидкої реакції, узгодженості дій та лаконічних відповідей гравців, чітких, стислих,
правильних.
Перемагає той
учасник гри, який першим прийде на
фініш. Гру можна
проводити в кілька етапів.
Гра «Інтелектуальний тир»
Для гри потрібно
підготувати ігрове поле у вигляді мішені з зображенням яблука
всередині (кількість кілець – 20-30),
фішки для кожної команди різного кольору. Кожна команда отримує ігрову
картку, и якій записуватимуть номер запитання, варіанти відповідей, кількість
балів. Одночасно можуть грати кілька команд. Особливість гри і полягає в тому,
що запитання передбачають кілька варіантів і правильних відповідей. Для запису відповідей в ігрову картку командам
відводять одну хвилину. Біля кожної команди с асистент ведучого, якому по закінченні колективної роботи протягом 1 хв. капітан подає ігрову картку. Ведучий
зачитує правильні відповіді. Асистенти
рахують їх кількість в ігрових картках та оголошують результати гри.
На ігровому полі помічник ведучого
просуває фішки команд до ценіру (яблука) на стільки кілець, скільки
правильних відповідей записала команда а ігровій картці.
Зразок завдання для учасників гри: Запишіть назви оксидів з якими зустрічаєтесь в
побуті.
«Павучки»
Один із видів
структурно-логічної схеми. Застосовують для роботи над поняттями. Обводять
його овалом, потім добирають ключові слова, які характеризують це поняття. Так
утворюються «ніжки». «Павучки» використовують для усної зв'язної розповіді, характеристики
понять та термінів.
«Розгорнутий план відповіді на задану тему.»
Цей метод добре
використовувати під час перевірки домашнього завдання, щоб проконтролювати
систематичність підготовки учнів до уроку. Вчитель ділить клас на 6 варіантів —
по рядах або за рівнем знань, і кожному варіанту дає тему з домашнього
завдання. За 10 хв учень повинен написати розгорнутий план своєї відповіді.
«Вірю-не вірю»
Учитель дає
твердження, учень або погоджується з ним, або спростовує їх, пояснюючи при цьому свою думку.
«Джигсоу»
Методика проведення уроку з використанням цієї педагогічної стратегії:
• Усі учні отримують однакове завдання (5 хв.).
• Завдання
поділяється на фрагменти (за кількістю учнів у групі).
• В
«експертній групі» всі працюють над одним завданням — учаться його пояснити своїм друзям — кожен готується
стати консультантом (10 хв.).
• Повернення в «домашні групи», де кожен
консультант пояснює друзям свою частину матеріалу (15 хв.).
• 3 допомогою
вчителя виконується спільна перевірка
правильності виконання роботи, аналіз-корекція (10 хв.).
• На наступному уроці доцільно провести самостійну
роботу з аналогічними завданнями для індивідуального оцінювання учнів.
«Асоціативне гронування»
1. Використовується як:
• Індивідуальна робота.
• Групова робота.
• Робота в парах.
• Фронтальна бесіда, результати якої оформляються
у формі «грона».
2. Гронування — «асоціативний кущ» використовується:
• На початку вивчення теми («гроно» росте).
• Наприкінці
вивчення теми (для закріплення знань, для перевірки засвоєння знань з метою їх
корекції).
3. Демонстрація результатів Гронування:
•
Алкани-вуглеводні.
• Хімія.
• Енергетична проблема.
«Діаграма Вена»
Використовується
під час вивчення матеріалу, де є відмінні і спільні риси. Діаграма Вена, що
структурує матеріал, сприяє збереженню часу.
1. Демонстрація
діаграм Вена тем:
• Оксиди (основні, кислотні, амфотерні).
• Аміни, амінокислоти.
• Спирти (одноатомні, багатоатомні, ароматичні).
Матеріал може
бути викладений лекційно, після чого домашнім завданням має бути самостійне
складання діаграми Вена вивченої теми.
«Система «Поміч»
Доцільно
використовувати під час опрацювання наукового тексту, заслухування реферативних
та лекційних повідомлень.
+
|
-
|
7
|
і
|
Це я знаю
|
Це для мене
нове
|
Це слід
дослідити
|
Є ідея
|
«Кубування»
Учитель
демонструє куб, на гранях якого пропонує учням ключові слова-завдання для
опрацювання проблеми з теми, де це доцільно, наприклад, «Спирти», «Роль хімії
в житті суспільства» тощо.
Ключові
слова-завдання для опрацювання теми: «Роль хімії в житті суспільства»:
• опишіть;
• порівняйте;
• асоціації;
•
проаналізуйте;
• застосуйте;
• аргументи
«за» і «проти».
«Т-схема»
Учням
пропонують заповнити таблицю у формі «Т-схеми» для роботи над загальними
проблемами науки та суспільства, що вивчаються на уроках хімії (значення хімії
для розуміння наукової картини світу, хімія та екологія) з метою формування своєї
думки, особистої позиції.
Аргументи
«за»
|
Аргументи
«проти»
|
«РАФТ — Різні авторські форми текстів.»
Прикладом може бути написання есе «Листа до
Д.І.Менделєєва».
Методика роботи:
— індивідуальна робота над темою: використовується методика «вільного письма»
—кожен учень пише 5 хв, не зупиняючись, зв'язний текст на задану тему, вносячи
свої конструктивні пропозиції та ідеї .(5 хв., аркуші паперу формату А-5.)
—робота в парах: члени груп поділяються на пари, попарно вислухують
результат роботи «вільного письма», складають спільний для кожної пари текст
на цю тему. (7—10 хв.)
— робота в групах: кожна група прослуховує і обговорює тексти пар,
членів цієї групи, складає спільний проект з найкращих на думку більшості
членів групи конструктивних пропозицій та педагогічних ідей. Результат
заноситься на аркуш (А-3). (10 хв.)
— презентація результату: спікери з кожної групи презентують
результати роботи власної групи, що мають бути закріплені на стінах аудиторії
над столами, за якими працювала кожна група. (2—3 хв — кожній групі, усього
— 20 хв.)
«Лабораторія алхіміка»
На столах в
учнів таблиця «Якісні реакції на катіони та аніони».
Реактиви: у
склянках розчини необхідних реактивів, індикатори.
Учитель.
Алхімік,
зайнятий пошуками філософського каменя - речовини, що має здатність
перетворювати неблагородні метали на золото, повертати людям молодість і
здоров'я, зумів одержати багато нових, корисних речовин, (наприклад: фосфор,
сурма, селітра, сульфатна, хлоридна, нітратна, фосфорна кислоти. Але з неуважності
переплутав усі свої записи й тепер не може знайти розчин солі амонію, натрій
фосфату та кислоти. Допоможіть відшукати реактиви.
«Важкі ситуації» або «Ситуації з життя»
Одним із
методів навчання є розв'язання «Важких ситуацій» або «Ситуацій із життя»
(наприклад, із теми «Конфлікти»).
«Ситуації з
життя» є тим методом навчання, який можна використовувати і як дискусію у
групі, і як групове домашнє завдання, і як засіб оцінювання.
«Ситуація з
життя» (СЖ) сприяють розвитку таких навичок: уміння окреслювати проблему,
аналізувати дані та оцінювати інформацію, здійснювати оцінку й ухвалювати
рішення, презентувати свій аналіз у переконливій формі. «Ситуації з життя»
дають можливість учням продемонструвати розуміння та засвоєння змісту
навчального матеріалу (у даному випадку — як долати конфліктні ситуації),
дозволяють учням застосовувати на практиці психологічні знання та сприяють
створенню команди.
Коли
відбувається усне обговорення СЖ у групі, учні дотримуються відповідних рекомендацій:
- Будьте підготовленими до фактів, викладених
у СЖ.
- Де можливо, надавайте
порівняльні дані, щоб додати ваги вашим коментарям.
- Коли треба, умійте відступити від своєї
позиції.
- Не вагаючись, виправляйте свою помилку,
змінюйте погляд чи інтерпретацію, але робіть це залежно від фактів.
- Прислухайтеся до коментарів інших.
- Не бійтеся висловлювати здогадки.
- Звертайтеся до основних понять, концепцій
курсу предмета, які стосуються ваших коментарів.
Отже, у процесі
роботи із СЖ учні визначають проблему та необхідні заходи для її розв'язання.
Результат аналізу «Ситуацій із життя» — представлення шляхів виходу з даної
ситуації, рекомендації з необхідним обґрунтуванням.
«Віртуальна схематизація»
Віртуальна схематизація — це прийом, який
заохочує членів групи зображувати ідеї та зв'язки між ними у візуальній формі.
Це допомагає учасникам зрозуміти взаємозв'язки між різними концепціями та
ідеями.
Рекомендації
• Учитель
пропонує теми та просить учасників розділитися на групи.
• Кожна група
забезпечується маркерами та папером,
після чого їй пропонується
накреслити візуальну схему в такій послідовності:
• центральна (головна) тема або концепція
позначається в центрі схеми;
• важлива інформація подається у вигляді «хмарок»,
«кілець», стрілок або хвилястих ліній (інші варіанти пропонуються
командами);
• для більшого ефекту може бути використаний
колір;
• ключові слова вказують на додаткові або
споріднені ідеї, думки;
• ланцюги
забезпечують зв'язки між ідеями;
• візуальні
елементи (ілюстрації, різні форми ліній, шрифту, окремі намальовані
елементи) також полегшують завдання.
Потім групи
обмінюються схемами та обговорюють їх із рештою учасників.
Далі
демонструються варіанти відповідей учнів.
«Смітник»
Ця стратегія
може бути використана, щоб допомогти групі визначити характеристики концепції у
візуальній формі.
Рекомендації
Керівник
представляє теми та просить учасників розділитися на групи. Члени групи мають
відігравати певні ролі:
• керівник (лідер);
• упорядник матеріалів;
• записувач;
• доповідач;
• той, хто слідкує за часом виконання завдання.
Кожній групі
видається пластиковий пакет із різними предметами, які можуть бути використані
як символи.
Групі
пропонується без попереднього обговорення назвати характеристику, наприклад,
ефективного лідера (ідеальної школи).
Члени групи
мають 7 хвилин, щоби створити символ (емблему), який би відображав
риси такої
ідеальної школи (ефективного лідера). Групи можуть використовувати матеріали з
пакета, а також узяти необхідні предмети в керівника.
Групи
обмінюються думками й обговорюють характеристики та символи, створені іншими
групами.
Керівник може
запропонувати кожній групі розказати про те, як саме вона виконала завдання.
Наприклад, учні
одержали завдання визначити риси ефективного лідера за допомогою:
а) словесного
портрета;
б)
портрета-символа.
Серед
запропонованих відповідей учнів словесний портрет і портрет-символ ефективного
лідера.
«Сніжка»
Ця стратегія
найбільш доцільна в тих випадках, коли розмаїття поглядів у груповій роботі
треба звести до єдиного спільного рішення стосовно проблеми. Вона дуже
ефективна та допомагає досягти консенсусу.
Керівник
підкреслює завдання — досягнути згоди в розв'язанні якоїсь специфічної
проблеми.
Кожному членові
групи видається картка із проханням занотувати його ідеї або твердження
стосовно теми. Ідеї викладаються чітко, з використанням публіцистичного стилю.
Після
закінчення цього завдання формуються пари. Кожна пара мусить дійти згоди щодо
одного твердження або висунути ідеї, які задовольняють обох партнерів.
Після цього до
кожної пари долучається інша, і процес творення консенсусу повторюється.
Чисельність таких творчих груп і далі зростає, доки кожен член групи не погодиться
з якимось одним рішенням чи твердженням. Оскільки групи зростають до восьми
шістнадцяти і т. д., вигідно обрати керівника для кожної з них.
Немає коментарів:
Дописати коментар