Робота з обдарованими учнями.
«Свої здібності людина може взнати,
лише намагаючись докласти їх..»
Луций Антей Сенека
Розвиток творчого потенціалу обдарованих учнів передбачає роз¬робку і реалізацію спеціальних творчих програм і навчальних матеріалів. Типовий підхід до. навчання обдарованих — це організація поглиб¬леного і прискореного вивчення дітьми змісту шкільної програми.
В умовах загальноосвітніх шкіл можна використовувати різні форми роботи з обдарованими учнями:
• індивідуальна (робота за індивідуальним планом, програмою) — ця форма роботи передбачає використання сучасних інформаційних технологій, у рамках яких дитина буде одержувати адресну інформаційну підтримку залежно від своїх потреб;
• заняття за вільним вибором (факультатив, спецкурс, організація малих груп) дають можливість урахувати різні потреби і здібності дітей;
• диференціація навчального процесу — вивчення предмета на підвищеному і поглибленому рівнях;
• дослідницькі секції або об'єднання (Мала академія наук) надають вибір напрямку дослідницької роботи, індивідуальний темп і спосіб просування.
Розумних, старанних учнів у нас багато, вистачає і здібних, проте виявити серед здібних обдарованих, розвинути в них природні задатки—це вже не так і просто. Серед багатьох лише одиниці можуть проявити наполегливість, силу волі, вміння і бажання постійно працювати над предметом, розвивати свій природній потенціал, свою індивідуальну обдарованість. Таких дітей потрібно виявляти ще з початкових класів. З цією метою проводяться різноманітні конкурси та олімпіади для учнів 2-4 класів, а з п'ятого-восьмого класу проводяться шкільні предметні олімпіади.
Вчителі хімії можуть розпочати виявлення здібних учнів ще з 6—7 класу. Зазвичай це діти, які мають гарну математичну підготовленість і розвинене логічне мислення. Тому, порадившись із учителями математики, можна зібрати групу учнів і працювати з ними на гуртку, факультативі або за індивідуальним планом.
Крім того, для встановлення здібних учнів по предмету, додатково можна провести тестування на виявлення хімічних здібностей і можливостей, яке також допоможе вчителю при роботі з обдарованими учнями.
Потребує також уваги і проведення шкільних олімпіад, де діти мають змогу проявити свої здібності та нахили, зацікавленість тим чи іншим предметом. Тому, підбираючи завдання для шкільних олімпіад, необхідно враховувати як рівень пізнавальних можливостей учнів, так і різноманітність та творчість завдань. В першу чергу, завдання олімпіади повинні спонукати учнів до встановлення логічних зв’язків та творчих роздумів на основі вивченого матеріалу. Адже, саме творчість є найпершою ознакою обдарованої дитини.
Для підготовки учнів до олімпіад І-ІІІ рівнів, існує «Програма підготовки до олімпіад юних хіміків» розроблена Ю.В. Холіним, головою журі Всеукраїнських олімпіад з хімії, завідувачем кафедри хімії Харківського національного університету. З основними пунктами цієї програми можна ознайомитись на сайті Всеукраїнських хімічних олімпіад http//www.bestnet.kharkov.ua/olympiad/olympiads.html .
Спираючись на цю програму можна створити індивідуальні програми підготовки учнів до різних етапів олімпіад та використовувати їх при проведенні індивідуальних та факультативних занять.
Немає коментарів:
Дописати коментар